Jak se nabít energií

Autor: Iva Volfová (převzato z Výživa a trénink)

Máte pocit, že jste stále unavení, zavalení prací a nic nestíháte? Únavu zaháníte kávou, o víkendu vše dospáváte a přesto si pořádně neodpočinete? Udržovat svou energii v rovnováze není tak těžké, jak se zdá.

Je známo, že energii uvolníme cvičením. I když se cítíte unavení, donuťte se k malé změně. Vyčerpané je vaše tělo i mozek, který se snaží úplně vypnout. Co uděláme? Místo bačkor si obujeme tenisky a svižně vyrazíme na procházku. Za chvíli pocítíte příval nové energie. Časem si vaše tělo na pohyb zvykne a začne jej vyžadovat. Cvičte. Z počátku se doporučuje cvičit jednou až dvakrát týdně. Objevte cviky, které můžete cvičit sami doma. Časem zjistíte, že pravidelně dvacet minut cvičíte a je vám lépe.

Cvičit je vhodné ráno nebo uprostřed dne. Mezi sporty, které se doporučují na osvěžení a rozpumpování srdce patří jízda na kole, skákání přes švihadlo, aerobik, rychlá chůze nebo jogging. Vyčerpávající a náročné cvičení (například s činkami) si necháme raději na večer. Při cvičení bychom neměli zapomínat na zahřívací cviky, které naše tělo připraví na zátěž.

Joggingem se označuje běh o nízké intenzitě provozovaný pro zdraví, udržení kondice či redukci hmotnosti. V dnešní době je s oblibou využíván, především u začínajících sportovců. Přesný anglický překlad označuje "volný běh s občasným střídáním v chůzi". Jogging není nijak limitován - ani věkem, ani vzdálenostně či časem, může jej provozovat každý. Právě proto se těší tak velké oblibě mezi veřejností.

Přínos joggingu je podobný jako u strečinku:

  • zvýšení kondice a odolnosti srdce
  • snížení nadváhy či odbourání nemocí, které s ní souvisí
  • odbourávání psychických stresů a labilit

Pokud držíte dietu, počítejte s tím, že vaše tělo bude více unavené. Mnozí z nás podceňují dopad diety na tělesnou energii. Při velkém výdeji energie a malém přísunu potravy často dochází ke kolapsu. U diet se musí dodržovat pravidelný režim ve stravování. Nikdy nejezte až tehdy, když vám kručí v břiše. Není to zdravé a tělu to neprospívá. Je lepší jíst 5x denně malé porce a hlavně dodržovat pitný režim.

Dalším přísunem energie je kromě jídla spánek. Každý člověk má různou potřebu spánku. Někdo spí pět hodin a jiný potřebuje o čtyři hodiny více. Obecně platí, že pokud má člověk starosti a neví, jak je řešit, špatně spí. Spokojený a klidný člověk spí zpravidla dobře. Pro tělo je důležitý tvrdý a hluboký spánek, během kterého si dostatečně odpočine. Proto pravidelně cvičte na čerstvém vzduchu a buďte pozitivně naladění. Odměnou vám bude zdravé tělo plné síly a energie.

Ivu Volfovou můžete kontaktovat na hamanova@zvu.cz.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.