Staňte se "energie-vědomým" plavcem

Autor: Terry Laughlin

Tři procenta. Tolik energie a výkonu průměrný plavec přemění v pohyb vpřed. Jinými slovy, 97% naší energie je odvedeno jinam než do pohonu pro pohyb vpřed. (Pro porovnání, elitní plavci mají asi 10% účinnost - ano, dokonce i Michael Phelps promarní 90% - zatímco delfíni mají přibližně 80% účinnost). Tato překvapující zkušenost pochází od skupiny inženýrů a techniků, kteří to tak spočítali při návrhu plavecké pomůcky pro americké námořnictvo (Celý článek si můžete přečíst na stránkách Popular Mechanics ).

Předtím, než se zaměříte na rychlost nebo vytrvalost, je třeba se naučit lehkosti. Když se tolik energie zmaří, je téměř nekonečně mnoho způsobů, jak se zlepšit tím, že uspoříte energii. Ale nikdo to tak přirozeně nedělá, neboť každá strategie k úspoře energie je proti-intuitivní. Musíte si uvědomit, že tato "úsporná opatření" mají své výhody a pak udělat vědomé rozhodnutí, že je trpělivě budete nacvičovat, dokud nenahradí instinkty pro tvrdou práci. Být si vědomý této skutečnosti je první krok. Toto jsou "energie-vědomé principy":

1. Spolupracujte s gravitací

Je pro nás normální myslet si, že je špatné, dokonce nebezpečné, když se potápíte. Často jsme slyšeli, že máme plavat nad hladinou. Ale naše "specifická gravitace" nechává 95% celkové hmoty ponořených. Takže plaveme skrze vodu, ne nad ní. Navíc je gravitace neúprosná síla; má smysl proti ní bojovat nebo ji raději využít?

Pro nové plavce, začínající s metodou úplného ponoření, je moment, kdy poprvé pocítí uklidňující pocit nadnášení vodou něčím, co jim téměř změní život. Přeměňuje to, co často byla traumatická zkušenost, ve slibný pocit nebo i možnost pohodlí. Zatímco rovnováha je podstatným základem účinnosti, naučit se uvolnit do vody je stejně tak důležité. Přerušuje se tím boj o přežití a vaše ruce a nohy se osvobozují k výkonnému použití.

Pro využití gravitace nechte hlavu a hruď ponořit do té míry, dokud necítíte, že se kyčle a nohy nadnáší. Ponořit se do rovnováhy vám dává výhodu - těsně pod hladinou je menší odpor než přímo na ní.

Pokud byste chtěli vědecké zdůvodnění pro uvolnění, vezměte v úvahu toto: napětí zvyšuje tendence klesat dvěmi způsoby: (1) když jste napjatí, máte tendenci dýchat rychle a mělce. To omezuje množství vzduchu v plicích, které jsou materiálním faktorem nadnášení; a (2) napjaté svaly zabraňují průtoku kyslíku, a omezují tak množství tohoto plynu, který je imateriálním důvodem vztlaku. Schopnost "plavat uvolněně" může vysvětlit, proč štíhlí a vysportovaní plavci světové úrovně mají skvělou polohu těla, dosaženou s prakticky nulovou námahou.

2. Vyberte si cestu nejmenšího odporu

Studie, která ukázala, že lidé plavou s účinností pouze 3%, kdežto delfíni s 80%, také odhalila další důležitou statistiku. Delfíni využívají pouze jednu osminu výkonu, která by podle vědců měla být nutná pro plavání jejich obvyklou rychlostí. Je to tak, protože jsou přirozeně určeny k "aktivní hydrodynamice". Nejlepší lidští plavci pravděpodobně dělají něco velmi podobného. V roce 1992, Jane Cappaert a John Troup, američtí vědci studující plavce, zjistili, že elitní plavci na Olympiádě negenerovali více záběrové síly než průměrní plavci. Cappaert a Troup došli k závěru, že jejich větší rychlost je následkem "lepší hydrodynamiky celého těla".

S vědomím, že voda je téměř 1000x hustší než vzduch - a že musíte plavat skrze ní - je jen logické, že se mnohem více zaměříte na to, jak dobře své tělo vyrovnáte než jak silně zabíráte. Při kraulu si představte své plavecké tělo jinak. Při tradičním pohledu má vaše tělo horní část, která zabírá a spodní část, která kope. Místo toho si představte své tělo rozdělené podélně, kde každá část prořezává vodu jako torpédo. Váš kraulový styl se změní ve střídání hydrodynamické polohy na pravé a na levé straně.

Pro plavání tímto způsobem si představte rovnoběžné dráhy prodlužující se dopředu z každého ramene. Protahujte svou ruku dopředu po této dráze a oddělujte při tom vodní molekuly. Pak vyrovnejte svůj trup a nohy tak, aby prošly "kanálem", který se takto vytvoří. To samé udělejte i na druhé straně. Při energie-vědomém plavání své soustředění změníte z "tlačení vodních molekul za sebe" na jejich oddělování před sebou.

3. Plavte celým tělem

Jak už jsem zmínil, tradiční myšlení vnímá tělo, které má "oddělení rukou", které vás táhne vpřed a "oddělení nohou", které vás tlačí vpřed. Tento pohled proměňuje trup na přítěž, kterou táhnete vodou kopáním a záběrem. Proto lidé trénují s packami a deskou, aby posílili ruce a nohy; svaly trupu ale opomíjí.

Při "energie-vědomém" plavání plavete tělem namísto rukama a nohama. Když pošlete svou pravou ruku po své dráze a vyrovnáte pravou stranu svého těla, vaše levá strana se otočí nad hladinu. Tím nejenže bude linie vašeho těla delší a hladší, i hmota těla bude v poloze, kdy využijete gravitaci. Když se přenášená levá ruka dostane před plíce, gravitace způsobí, že levá strana poklesne. Vše co potřebujete udělat je využít ruku protahující se vpřed, aby převedla gravitační sílu vytvářející silný pohyb, který používá pozoruhodně málo energie. Využití této volné energie vytváří to, co nazýváme pohon trvalého pohybu. Přirozeně, je toho mnohem více a k plnému zvládnutí je třeba se naučit hodně podstatných dovedností, ale nejprve je třeba, abyste mysleli jinak - raději oddělovat vodní molekuly a využít energie z "horní části" těla spíše než kopání a záběr.

4. Zbytečně nepohněte svalem

Když mrháte energii tak marnivě, jako lidští plavci, je rozumné se stát téměř posedlý nalezením způsobů, jak uspořit energii. Jedním z nejčastěji přehlížených je vyvarování se zbytečných aktivací svalů. Kdykoliv je sval stažený, spotřebovává energii. Nikdy zbytečně nezatínejte sval. Nikdy nepohněte svalem bez jasného záměru. Rozpoznání zbytečné nebo kontraproduktivní práce svalů by měla být jednou z hlavních strategií pro zlepšení vaší vytrvalosti.

5. Směřujte energii dopředu

Špatná rovnováha - nohy klesající pod úroveň hrudi - zvyšuje odpor vody. Nestabilita, při které se tělo kolíbá a pohybuje do stran, také způsobuje odpor a zbytečně odvádí vzácnou energii do špatného směru. Protože vaším cílem je pohybovat se vpřed, jakýkoliv pohyb - hlavy, rukou nebo nohou - který způsobí, že se tělo pohybuje do stran, je plýtváním energie. Nejčastější příčinou tohoto odchýlení je pohyb rukou, který se vychyluje z přímého směru vpřed nebo vzad.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.