Excelence

Autor: Joe Friel

Excelence (výtečnost, dokonalost, výjimečnost) není pro každého. Pro drtivou většinu lidí, kteří se sportem zabývají, je to příliš obtížné. Ti, co usilují o dokonalost, jsou často zesměšňováni, protože se liší od svých vrstevníků. Lidé jsou sociální živočichové; dost neradi jsme vyvrženci. Je mnohem jednodušší jít s davem, než z davu vyčnívat. Ale jsou sportovci, kteří to s velkou sebedůvěrou překonají.

Všimli jste si někdy, jak se mladí profesionální sportovci často snaží působit tak, že na jejich tréninku není nic neobvyklého? Vzbuzují dojem, že jsou "úplně stejní jako všichni ostatní", i když jejich výkony říkají něco jiného. Udělat něco navíc, překonat nepohodlí a zároveň zůstat bezstarostní a nad věcí je způsob, jak předchází označení být podivíny. To je dobrá strategie, kterou bych doporučil každému, kdo opravdu usiluje o výjimečnost. Nesnažte se působit jako někdo, kdo usiluje o výjimečnost a dokonalost. Vypadejte obyčejně ve všech směrech.

Tohle vše vyplynulo z otázky, kterou jsem nedávno dostal při večeři. Byli jsme na slavnostním večírku, který se konal na oslavu vítězství svěřence, kterého trénuji na mistrovství státu v cyklistické časovce. Bylo jasné, že tento přeborník v minulosti změnil přístup a stával se z něj excelentní cyklista. Můj soused u stolu chtěl vědět, co hledám v člověku, který si mě chce najmout jako trenéra. Jak mohu zjistit, jestli jedinec bude úspěšný? Následuje dlouhý seznam toho, o čem si myslím, že jsou nejlepší předpoklady excelence ve sportu, v pořadí důležitosti.

Motivace. Motivace je důležitější, než kombinace všech zbylých. Pokud sportovec není motivovaný, excelence je velmi nepravděpodobná. Ostatní vlastnosti bez motivace ani nebudou existovat. Jde to mnohem dále, než jsou prázdná slova o cílech. Skutečně motivovaný sportovec má svou misi a musí sám sebe brzdit. Potřebuje trenéra, aby mu "utáhl otěže", jinak hrozí přetrénování, zranění, nemoc nebo vyhoření. Pokud musí trenér používat bič, je to ztracený případ bez ohledu na to, jak talentovaný sportovec je. Trenér svému svěřenci nikdy motivaci nedodá. Musí přijít zevnitř. Když rozmlouvám se sportovci, pokládám spoustu otázek, abych zjistil jejich opravdovou motivaci. Ptám se, jak často trénují sami a jak často s dalšími kolegy. Málo motivovaný jedinec potřebuje společnost často. Pokud jste motivovaní, pak všechny následující známky výjimečnosti do sebe nakonec zapadnou.

Disciplína. Ta je velmi jednoduchá. Ukázněná atletka bude dělat každodenní oběti a překoná obtíže, aby byla lepší. Trénink vynechá jen v případě opravdové katastrofy. Počasí je nedůležitým faktorem. Disciplinovaný sportovec ví, že maličkosti jsou důležité. Nejsou nedbalí, co se týče jídelníčku, odpočinku, vybavení nebo čehokoliv jiného, co se týká jejich cílů. Disciplína není snadná. Ostatní mohou pochopit motivaci, ale mají problémy s lidmi, kteří jsou disciplinovaní.

Sebedůvěra. Zdá se, že někteří lidé žijí s neochvějnou vírou v sebe a své činy. Tito lidé jsou opravdu vzácní. Setkal jsem se jen s velmi málo sportovci, kteří se neznepokojovali nad tím, jak dobře se hodí pro činnosti, které prováděli. Většina z nás je na stupnici sebedůvěry někde uprostřed. Vše, co potřebujeme k tomu, abychom se dostali k vyšší sebedůvěře, je trochu úspěchu. Úspěch rodí sebedůvěru. I když úspěch přichází těžko, můžete si vytvořit svůj vlastní. Sportovcům s nízkou sebedůvěrou jsem doporučoval každodenní "posilovač" úspěchu. Když jdou spát a zhasnou světla, říkám jim, aby si ve vzpomínkách prošli trénink nebo související aktivity a našli něco, v čem se jim dařilo. Může to být jen malý úspěch jako například pocit síly v závěru stoupání nebo zdravá ovocná svačina namísto hamburgeru. Pak jim řeknu, aby si celou situaci prožili znovu a znovu, dokud neusnou. Někdy přijdou i velké úspěchy. Ty se potom stávají záchranou, kterou můžete vytáhnout ze svého sejfu, když máte pocit, že sebedůvěra klesá, jako například na startovní čáře závodu. Myšlení na úspěch přináší úspěch. Úspěch přináší sebedůvěru.

Soustředění. Můžeme to také nazývat záměr; sportovci ví, kam se ve sportu chtějí dostat. Denní trénink je cílevědomou aktivitou, která povede k excelenci. Každá tréninková jednotka (a doprovodný odpočinek) je malým stavebním blokem, který nakonec vede k výjimečnosti. Ale je třeba postupovat krok za krokem, což nás vede k poslednímu předpokladu, trpělivosti.

Trpělivost. Podle knihy The Outliers od Malcolma Gladwella trvá přibližně 10 000 hodin k tomu, aby člověk dosáhl mistrovství v jakékoli aktivitě. Nikdy jsem to nezkoušel kvantitativně určit pomocí hodin, ale zkušenosti potvrzují, že výkony na nejvyšší úrovni přichází po řádově deseti letech seriózní tréninku nezávisle na tom, kdy jste začali. Jsou jisté výjimky, nebo to tak alespoň vypadá. Ale když se objeví sportovec či sportovkyni, kteří jakoby zazářili z ničeho nic, tak po bližším zkoumání objevíme, že za jejich "nenadálým" úspěchem jsou roky tvrdého tréninku. Kromě tohoto dlouhodobého přístupu k úspěchu má trpělivost další úroveň. Ta je více okamžitá, každodenní prvek související se schopností volby přiměřeného tempa na začátku tréninku nebo závodu. Sportovci, kteří se tuto dovednost nenaučí, budou s menší pravděpodobností úspěšní než ti, kteří ji zvládnou.

Povšimněte si, že jsem se nezmínil o vrozeném talentu, fyziologii, dovednostech, nebo zkušenostech se sportem. Všechny tyto vlastnosti mohou být rozvinuty a naučeny, pokud existují výše uvedené předpoklady. Náročným úkolem je naučit se směřovat k dokonalosti a přitom se tím nestát posedlí. Sledujte, jak to dělá většina profesionálů a zkuste napodobit jejich postoj, kdy vše nechávají volně plynout. Dobrými příklady mohou být Chrissie Wellington v triatlonu nebo David Zabriskie. Vypadají, jakoby jejich vynikající výsledky přicházely samy od sebe. Nikdo ale nemůže dosáhnout těchto úrovní, aniž by byl velmi motivovaný, disciplinovaný, soustředěný a trpělivý.

Zde můžete přidat váš názor nebo komentář.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.