Nervosvalový trénink v praxi

Autor: Tomáš Vojtěchovský

V článku NST versus TES jsme porovnávali rozdíly energetického a nervosvalového tréninku. Nyní bych chtěl napsat, jak vypadá nervosvalový trénink v praxi.

Tradiční trénink, který se zaměřuje na energetický systém, na začátku předepisuje zahřívací fázi, ve které připravíte a zahřejete celé tělo. Předpokládáme něco, co zvýší tepovou frekvenci a připraví energetický systém na plánovanou práci. Jinými slovy zahřát motor. Zahřát svaly a klouby, aby krev proudila a šlachy a vazy nebyly poškozeny.

Když ale chcete trénovat nervosvalový trénink, pouhé zahřátí nestačí. V Total Immersion úvodní fázi nazýváme naladění. Stejně jako hudebník ladí svůj nástroj nebo automechanik vůz. Slovo naladění nám dává lepší představu, co je třeba udělat, abychom před plaváním připravili tělo a odvedli optimální výkon. Nechceme jen rozproudit energii, ale chceme, aby proudila přesně tam, kam potřebujeme a v přesném množství.

Ladíme

Pokud hudebník začne hrát na svůj nástroj, aniž by jej předtím naladil, tak i když bude mačkat správné pražce a do strun drnkat ve správném rytmu a odpovídající silou, výsledný zvuk bude trhat uši.

Co to znamená pro nás jako plavce? Zahřívací fáze je součást úvodního naladění, ale pozornost věnujeme spíš mozku než svalům a oběhové soustavě. Naladěním chceme připravit mozek na to, aby se soustředil na plavecké detaily: vnímat a zpracovávat vnější a vnitřní tělesné vjemy a podle toho přizpůsobit energetický výdej. Pokud to tak budeme dělat, tepová frekvence se zvýší, tělesné tekutiny se rozproudí a svaly zahřejí. Ale je nezbytné, aby řídící centrum - mozek - bylo zapojeno a dělalo svou práci.

Na co se dnes chci zaměřit? Co si myslím, že mi nejlépe pomůže zlepšit plavání? Podle čeho poznám, že se mi daří? Jak poznám, že mám přestat, protože jsem se odchýlil od svého původního záměru? Když začnu plavat, soustředím se na to, kde cítím napětí a ztuhlost. Kdy se objeví nepohodlí a začínám bojovat? Co cítím na jednotlivých částech těla? Jak vnímám vodu - je to neprostupná zeď nebo skrze ní hladce proplouvám?

To jsou otázky, kterými je třeba každé plavání začít a celé plavání se k nim vracet. To je nervosvalový trénink. Jen tak se dostaneme do souladu se svým tělem a budeme postupovat k lepšímu a účinnějšímu plavání.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.