NST versus TES

Autor: Shane A. Eversfield

Tradiční tréninkové metody a postupy předepisují tréninky, kde jako hlavní parametry popisují délku trvání a intenzitu. Intenzita je měřena jako metabolický výkon. Nejčastějšími způsoby měření jsou srdeční frekvence, rychlost, energetický výkon, atd. Této metodě budu říkat Trénink energetického systému (TES).

I když jsem si při tréninku neustále vědom stavu, ve kterém je můj energetický systém, svůj trénink navrhuji a stavím tak, že se soustředím na nervosvalový systém. Této metodě budu říkat nervosvalový trénink (NST).

Jaký je mezi nimi rozdíl? TES je velmi dobře měřitelný a tak je trénování, monitorování a regulování velmi snadné. Avšak pouhý TES se nezabývá a nesoustředí na účinnost.

Účinností nazýváme naši schopnost použít nejmenší množství energie k co největšímu množství výkonu. To je podstatné jak pro krátké rychlé závody, tak i pro ultra vytrvalostní.

NST se soustřeďuje na účinnost. Nejúčinnější cestou ke zlepšení účinnosti je pomocí techniky - poloha, vyrovnání a biomechanika. A nejúčinnější cestou ke sledování a vyhodnocení účinnosti je pomocí propriocepce. Propriocepce zahrnuje vnímání pohybu těla a jeho poloh, informuje centrální nervový systém o zapojení a práci svalů a kloubů a podílí se na svalových reflexech, které zajišťují stabilitu těla při pohybu. Více o propriocepci.

Propriocepce je klíčovým prvkem mého umění jako vytrvalostního sportovce. Vysoce rozvinutý propriocepční systém mi umožňuje čerpat energii bez námahy. K energii bez námahy se dostaneme tak, že začneme využívat a sladíme síly, které jsou nám k dispozici, spíše než že generujeme síly vlastní. Jakou sílu, kterou můžeme co nejúčinněji využít k pohybu, máme všichni neustále k dispozici?

Gravitaci.

Gravitaci cítím jako váhu svého těla. Váhu vlatního těla používám k pohybu vpřed. Provádím to tak, že o 90° přemístím gravitační tíži - z vertikální tíhy (dovnitř směrem ke středu Země) k horizontálnímu pohybu (dopředný pohyb směrem k cílové čáře... nebo taky k ledničce).

Věřte nebo ne, 90% mozkové energie je vynaloženo na udržení těla v rovnováze. Rovnováha je klíčová. Nejúčinnější způsob jak zlepšit energii bez námahy je zlepšení vztahu s gravitací. Nejúčinnější způsob jak zlepšit vztah s gravitací je zlepšení propriocepce. Při plavání využití gravitace a propriocepce vypadá tak, že umožníme a zároveň pomůžeme gravitaci v okamžiku, kdy přenášíme váhu z boku, který je nahoře směrem dolů a zanořujeme ruku do vody.

Shane A. Eversfield je trenér Total Immersion a napsal knihu Zendurance, A Spiritual Fitness Guide for Endurance Athletes. Je také tvůrcem projektu Zendurance Cycling, kde si můžete zdarma stáhnout 18 stránkový ebook popisující jeho trénink.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.