Co tě nezabije, to tě posílí - Petr Vabroušek

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Na stránkách Totálního plavání přicházíme s historicky prvním rozhovorem a je mi velkou ctí, že prvním zpovídaným je náš nejlepší Ironman, dlouhodobý triatlet a sportovec tělem i duší - Petr Vabroušek. Letos už má za sebou první závod, Ironman (3,8km plavání, 180km kolo a 42,2 km běh) na Novém Zélandu s vynikajícím třetím místem. Petr se triatlonem profesionálně živí, je to jeho "hlavní pracovní poměr". Jak takový život vypadá, ale i další zajímavosti se můžete dočíst v tomto rozhovoru.

Petře, nejdříve se prosím čtenářům představ.

Je mi optimálních 35 let, jsem šťastně ženatý, mám 9ti letého syna Filipa a závodím za klub Author Tufo Zlín. První triatlon jsem absolvoval ještě jako veslař v roce 1989. Po 11 letech veslování jsem pak natrvalo zběhl k triatlonu v roce 1993. Prvního Ironmana jsem pak absolvoval v roce 1999 v Austrálii a hned jsem těmto distancím propadl.

petr vabrousek a rodina

Čím Tě triatlon zaujal a oslovil?

Svojí pestrostí a geniálním složením disciplín. Vždyť kdo z nás nikdy neplaval, nejel na kole nebo neběžel? I když má člověk slabší jednu disciplínu, může to dohnat v těch zbývajících. Pořadí se může změnit během závodu i vícekrát, je to vždy napínavé. Také trénink je pestřejší než u jiných sportů (nutno připočítat posilovnu) a svou skladbou je přímo ideální k předcházení jednostrannému přetěžování, často běžnému u specialistů plavců, cyklistů nebo běžců. Za zmínku stojí také atmosféra závodů, která bývá velmi přátelská a motivující.

Jak vypadá tvůj typický pracovní den?

Vstávám se synem a manželkou kolem 6:30. Až je rozvezu do školy (manželka učí na VŠ, syn chodí do 3. třídy), pak absolvuji dopolední dvě fáze (plavání + posilovna, spinning nebo aquajogging). Oba zase vyzvednu a spolu poobědváme. V průběhu odpoledne pak obvykle zařadím třetí fázi (běh nebo kolo). Denně trénuji 3-6 hodin podle potřeby.

Vím, že tvojí slabší stránkou je plavání. Lepší se plavecká výkonnost?

Se svým trenérem Vilémem Čejkou na tom systematicky pracuji a v oblasti techniky jsem už určitě udělal velké pokroky, stále čekám, až se mi to podaří přetransformovat do výrazně rychlejších plaveckých časů. Je to na dobré cestě, ale 11 let veslování se výrazně podepsalo na přílišné tuhosti mých ramen a kotníků…

Co pro zlepšení děláš, zařazuješ speciální plavecká cvičení? Kolik procent času jim v tréninku věnuješ?

Téměř výhradně jen pod dohledem trenéra. Dřív jsem jim věnoval asi 30 minut v každém tréninku, dnes je to méně, ale kontrolovaně.

Na kole používáš wattmetr, který kromě jiného umí změřit, na jaký výkon právě jedeš. Pro plavání nic takového ještě dlouho asi nebude. Jak si měříš účinnost plavání, počítáš si třeba záběry na bazén? Pokud ano, v jakých číslech se pohybuješ?

Občas počítám. Při volnějším plaváním plavu padesátku na 38-40 záběrů. Při 50m sprintu naplno to je až 46. Snažím se pracovat na délce záběru, aby toto číslo postupně klesalo.

Většinu plaveckého tréninku zřejmě absolvuješ v bazéně, ale všechny závody jsou pak na otevřené vodě. Jak tomu přizpůsobuješ trénink? V jakém bazéně (25/50m) nejčastěji trénuješ?

Doma ve Zlíně prakticky výhradně na 50m bazénu, v době semestru zdejší VŠ bohužel většinou na šířku, protože v dopoledních hodinách tady vysokoškoláky prohání jejich přísná vyučující Marcela Kubalčíková (nechce se jí kontrolovat celých 50m a tak si pronajímá šířky :-( ). V létě se snažím občas vyrazit i na otevřenou vodu. Když jsme na dovolené, tak preferuji jednoznačně volnou vodu - nejlépe moře. To pak obvykle plavu 2-3km kolmo od pobřeží a pak zpět.

Další specifikou plavání v triatlonu je neopren. V čem je plavání v neoprénu odlišné?

Mimo původní funkci neoprenu - ochrana před chladnou vodou, je nejdůležitější jeho schopnost udržovat tělo bezpracně na hladině. Odpor vody je tak výrazně menší a plavání rychlejší. I na neopren je ale potřeba si zvyknout a občas plavání v něm v tréninku zařadit.

U slabších plavců na otevřené vodě pak má ohromnou výhodu v oblasti bezpečnosti - v neoprenu se nikdy neutopíte:. Pořadatelé velkých závodů jsou si toho vědomi a někdy povolí použití neoprenu nezávisle na teplotě vody (obvyklá hranice pro jeho povolení je 24°C).

petr vabrousek - neopren

Více a více můžeme na triatlonech vidět závodníky ve speciálních plaveckých kombinézách. Opravdu se vyplatí svlékat v depu plaveckou kombinézu, když pod ní mám triatlonovou, ve které absolvuji zbytek závodu?

Od 1500m výše určitě ano. Plavecká kombinéza Blue Seventy je zhruba o 2-3 vteřiny na 100m rychlejší a její vysvlečení trvá asi 10 vteřin. Každý si to umí spočítat a tak např. z 1600 účastníků Ironmana na Havaji ji na sobě měla drtivá většina. Blue Seventy se tohoto úspěchu chytla a vyvinula plavecké kombinézy NERO speciálně pro dálkové plavání a pro bazénové plavání. Hned v prvním nasazení v závodě v SP přinesla dva světové rekordy na 50 a 100m mužů a na olympiádě v Pekingu zlato v závodě na 10km mužů. Je to aktuálně hozená rukavice kombinézám Lazer od Speeda. NERO k nám budu letos dovážet, stejně jako už 4 roky v ČR a na Slovensku zastupuji neopreny a kombinézy Blue Seventy.

Už jsi toho hodně sjezdil po celém světě. Máš nějakou oblíbenou vodu, ve které se Ti pravidelně daří dobře zaplavat?

Nevázal bych to na lokalitu, ale miluji moře a čím je při závodě voda rozbouřenější, tím lépe! Ve velkých vlnách jsem mnohdy schopen držet krok i se špičkovými plavci (s bazénovou závodní minulostí), které tyto podmínky rozhodí více, než mě. Co se týká konkrétní lokality, tak asi Havaj, Malajsii nebo Austrálii, kde můžete v průběhu plavání pozorovat fantastický vodní život přímo pod sebou (želvy, delfíny, žraloky, hejna ryb, chobotnice,…).

Odpočinek a zotavení jsou v náročném tréninku velmi důležité. Využíváš plavání jako aktivní regeneraci? Jaké další regenerační procedury do svého programu zařazuješ?

Plavání je určitě skvělou regenerací v kombinaci s běžeckým nebo cyklistickým tréninkem. Proto v počtu tréninkových jednotek před těmito sporty u mě vede. Plavu obvykle 6x týdně, běh a kolo 4-5x, posilovna 2x. Snažím se občas zajít na masáž, do vířivky nebo do páry. Párkrát jsem vyzkoušel Kryokomoru (krátkodobé podchlazení těla v -140°C). Zejména na cestách využívám regenerační programy svalového stimulátoru Compex sport.

Triatlon je komplexní sport, kde má na konečný výsledek vliv řada faktorů - vytrvalost, síla, rychlost, technika, taktika, výživa, regenerace, mentální trénink. Pokud bys měl vybrat pouze jedinou věc, na kterou se nejvíce zaměřit, co by to bylo?

U dlouhého triatlonu asi psychická odolnost.

Jsi známý tím, že hodně závodíš (vloni kromě jiného 13 Ironmanů) a že se držíš hesla "závod je nejlepší trénink". Ve všech závodech patříš k absolutní špičce. Co si myslíš je hlavní příčinou tvého dlouhodobého úspěchu?

Asi ta psychická odolnost :-). Je to právě ten komplex faktorů (pevné zdraví, zdravá výživa, spokojená rodina, dlouholetý systematický trénink bez zranění, nepovažování triatlonu za středobod života, pravidelné posilování,…).

petr vabrousek pred zavodem

Důležitým prvkem špičkového sportovce je i mentální trénink. Používáš nějaké techniky a jak často se mentální přípravě věnuješ?

Žádné speciální techniky nepoužívám. Držím se hesla: "Co tě nezabije, to tě posílí" a "Problémy jsou od toho, aby se řešily". Obojí při závodech s úspěchem pravidelně aplikuji a bojuji až do cíle. Nejlepší psychickou předzávodní přípravou je na závod nemyslet a věnovat se zbytku života. Až zazní startovní výstřel, má člověk 8-17 hodin na přemýšlení o triatlonu…

Z mého pohledu jsi jeden z mála štastivců,co si plní svůj sen - cestuješ po světě, závodíš, děláš, co Tě baví. Jak se to tak stane, co bylo zásadní pro směřování tvého života tam, kde teď je?

Ani nevím. Určitě jsem to původně neplánoval. Do svých 10ti let jsem byl zapřísáhlý antisportovec a vyžíval jsem se v aktivním odporu k jakémukoliv pohybu. Pak se to nějak zlomilo, ale stále jsem se studiem na VŠ ekonomického směru připravoval na kariéru ekonoma. Jenže během studií můj triatlonový koníček přerostl do profesionální úrovně a tak jsem do toho po ukončení studií skočil rovnýma nohama. Není to ale práce na dožití, takže ani ten ekonom nebo podnikatel mi do budoucna neuteče. Zatím se udržuji v kondici tím, že v ČR a na Slovensku zastupuji Blue Seventy (neopreny, kombinézy a plavky NERO) a kompresní podkolenky SLS3.

Děkuji, Petře, za rozhovor a držím palce, ať se ve zdraví a pohodě daří.

Petra Vabrouška můžete navštívit na www.petrvabrousek.eu, kde je možné se ho na cokoliv zeptat. Na českém trhu zastupuje BLUE SEVENTY a SLS3. Zájemcům posílá kompresní podkolenky, neoprenové obleky a kombinézy k vyzkoušení zdarma!

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.