Pilates - účinný fitness program

Základem metody úplného ponoření je, že plaveme celým tělem a hlavním motorem, který nás ve vodě pohání, jsou svaly středu. Každý lidský pohyb - zvedání vah, tlačení auta, vstávání z křesla, rotace těla ve vodě - by měl vycházet ze stabilního středu. Ne vždy se ale daří správně a účinně svaly zapojit. Pilates pracují hlavně s těmito svalovými skupinami a mohou pomoci s vědomým zapojením středu i v plavání. Tohle se mi líbilo a tak jsem začal cvičit. Musím říct, že to funguje a je to pro mě další krok ke zlepšení plavání. Přečtěte si krátký úvod k Pilates; když se bude líbit, pokračování bude následovat.    Tomáš Vojtěchovský

Autor: Anna Hráchová

Pilatesova metoda patří mezi nejúčinnější z fitness programů, které se v průběhu století objevily. Dnes, po více než padesáti letech, zůstává celý systém cvičení téměř beze změny. Přináší viditelné i pociťovatelné výsledky a může se mu věnovat každý. Vy, Vaše babička, kamarádka, staří, mladí, zdraví i nemocní. Od začátečníků po pokročilé, od rehabilitací k vrcholovým sportovcům.

Základem Pilates je 6 pravidel:

  1. Powerhouse – střed těla (břišní svaly, hluboké svaly kolem páteře i svaly pánevního dna) - všechna energie vychází odsud, každý cvik, každý pohyb začíná vtažením powerhouse k páteři. Core trénink, jak se jinak také nazývá, pomáhá předcházet zraněním při pohybu, bolestem v zádech a zlepšuje držení těla.
  2. Dýchání – po tisíciletí jogíni tvrdí, že dech je klíčem ke zdraví a jasnější mysli. Místo toho, abyste dýchali do horní a přední části hrudníku, naučte se dýchat do spodních částí plic, do zad a do bočních stran hrudníku. Hluboký nádech podporuje okysličování krve, důsledný výdech pomáhá aktivaci hlubokého svalstva.
  3. Plynulost – kvalita půvabného pohybu spočívá v plynulém přechodu z jednoho pohybu do druhého. Cvičte plynule, vychutnejte si každý nepatrný detail jednotlivých cviků a všímejte si, jak jsou Vaše pohyby díky tomu stále plynulejší a půvabnější. Plynulost je dodržena i bezpečném přecházení z jednodušších k obtížnějším variantám cviků.
  4. Přesnost – jeden jediný precizně provedený pohyb vám přinese více než deset provedených nedbale. Kvalita je důležitější než kvantita.
  5. Kontrola – cvičte vědomě a řízeně. Ovládejte každý Váš pohyb a myslí buďte vždy o krok napřed. Tím se také ochráníte před zraněním.
  6. Koncentrace – začněte každý pohyb z powerhouse, soustřeďte se na každý detail, kontrolovaně, se správným dýchání, cvičte plynule a pomalu. Zaměřte veškerou pozornost na správné provádění cviků. Zapomeňte na vnější svět, budete se pak cítit uvolnění a duševně svěží.

Pilates (stejně jako např. jóga, tai-chi ...) je mind & body technikou. Pokud neodcvičíte alespoň deset hodin, nemůžete tvrdit, že Pilates není pro vás, nebo, že víte, co je Pilates. Pro všechny mind & body systémy platí to samé: trpělivost. Tak jako v józe se začíná s dýcháním i my v Pilates začínáme se základními Pilates principy, jejichž osvojení může někomu trvat déle. Že to vypadá jako Pilates, ještě neznamená, že to pilates je! Uvidíte, že se vám trpělivost vyplatí.

Metoda Pilates předpokládá, že díky zpevnění středu těla, bude celé tělo vyvážené a formované. Všechny Pilates pohyby vycházejí z břišních svalů a svalů spodních zad. Jsou vymyšleny tak, aby pracovaly menší svaly, které napomáhají větším svalům a zároveň danou svalovou oblast protáhly. Přestože se jedná o low-impact cvičení, jde o cvičení velmi intenzivní. V mých hodinách se cvičí se na zemi, tzv. MatWork. Pilates je vhodné pro všechny, staré či mladé, pro lidi v kondici i bez, stejně tak pro ty s chronickými bolestmi, po úrazu nebo s astmatem.

Literatura říká, že při tomto cvičení se budete cítit rozdílně po 10 cvičeních, po 20 cvičeních si sami všimnete změn, a po 30-ti lekcích si všimnou změny i jiní. Ideální je cvičit každý den, když ne každý den, tak alespoň 5x týdně. Celá série za sebou následujících cviků Vám může trvat jen 15 – 20min, a ty si každý z nás jistě najde. Tak s chutí do toho :-).

Aničku můžete kontaktovat na emailu: ahrachova@chello.cz nebo jí navštívit na jejích internetových stránkách.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.