Co jsi mě to naučil?

Autor: Tomáš Vojtěchovský

"Tome, co jsi mě to naučil?", napsala mi Šárka po jednom z kurzů. "Nemůžu vylézt z bazénu, jak se mi nechce. 8 temp delfínem a 17 kraulem na bazén. V kraulu se cítím jak ryba, v delfínu jak velryba :-)."

Šárka je účastnice několika kraulových kurzů a naposledy byla i na motýlku. Po padesátce si plní sny - jak kraul, tak motýlek pro ní byly dlouhou dobu nedostižitelné.

A co jsem jí tedy naučil?

  • Postup, který funguje. Ukázal jsem jí, že je třeba jít od jednoduchého ke složitějšímu. Od hrubých základů k jemným dovednostem. Od teoretického pochopení k praktickému zvládnutí.
  • Kaizen, tedy neustálé zlepšování. Při každém plavání, každém bazénu, každém záběru se soustředit na jedinou věc a tu zlepšovat. U Šárky to například bylo načasování zasouvající se ruky, otočení (ne zvednutí) hlavy pro nádech a účinnější přenos váhy v bocích.
  • Sekvenci Pohodlí -> Poloha -> Pohon. Pokud se ve vodě necítíme pohodlně a v bezpečí, nemá smysl se zabývat plavání celého stylu. Nejprve je třeba se ve vodě uvolnit, sžít se s vodou, zjistit, jak se naše tělo ve vodě chová. Zároveň správně dýchat, nezadržovat dech a vydechovat plynule celou dobu, co jsme s hlavou pod vodou. Pak se můžeme zaměřit na vyrovnanou a hydrodynamickou polohu těla. Následně nacvičujeme pohon, který vychází ze středu těla a je spojený s pohybem nohou a rukou. Když je tohle všechno zvládnuté, tak přidáme i rytmické dýchání, aby plavání bylo plynulé, rytmické a ladné. Všimněte si, jak se dýchání prolíná celou sekvencí; podle instruktážního videa zaměřeného na dýchání své dýchání můžete zlepšit.
  • Jak dosáhnout stavu plynutí. To je ten stav, kdy se spojíme sami se sebou a s vodou, prostě plujeme bazénem a najednou jsme překvapeni, kolik času uběhlo a musíme jít z vody, i když se nám vůbec nechce. Do stavu plynutí se můžeme dostat činností, která nás vnitřně uspokojuje, máme jasné cíle a okamžitou zpětnou vazbu, úkoly nejsou příliš jednoduché (nuda), ani příliš náročné (frustrace). Zkrátka aktivita, do které jsme úplně ponořeni, kterou děláme se zaujetím a která nám přináší přiměřené výzvy.
  • Trpělivost. Nejednou mi Šárka psala nebo říkala, že to nezvládne, že je to na ní moc, že už je stará. Odpovídal jsem jí, ať vytrvá a jde svým tempem. I mně to dlouho nešlo (přečtěte si můj plavecký příběh). O to je pak odměna a uspokojení větší, o to víc si vážíme, čemu jsme se naučili.
  • Ať to plave i vám a plníte si své plavecké sny!

     

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.