Dvoudobý kop - elegance a rychlost

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Kouzlo dvoudobého kopu spočívá v udržení rovnovážné a hydrodynamické polohy a správnému načasování rukou a nohou a hlavně středu těla k pohonu.

Pokud správnou polohu a pohon máme, můžeme plavat elegantně s nízkým výdejem energie a navíc poměrně rychle. Podobně jako Katie Ledecky na Olympiádě v závodě na 800m, kde suveréně vyhrála a překonala světový rekord. Ze začátku závodu plave s velmi úsporným dvoudobým kopem, pak ho střídá se šestidobým.

Zde se na záznam z olympijského závodu můžete podívat.

Jelikož v sobě máme zakořeněnou silnou potřebu kopat, doporučuji s nácvikem dvoudobého kopu postupovat krok za krokem:

  • Začněte cvičeními na polohu (splýváním, bruslařskou polohou), bez kopání. Nacvičujte na jeden výdech a splývejte, dokud pokračujete v pohybu vpřed. Několikrát to zopakujte a soustřeďte se na uvolnění celého těla.
  • Pokračujte s cvičeními na polohu, nyní už s mírným, třepotavým kopem. Několikrát si to vyzkoušejte na každé straně, abyste to vše dobře zažili.

Pro nácvik pohonu se zaměřte na správné načasování celého pohybu. Ve stejný okamžik dochází k:

  1. Přenesení váhy z horního boku směrem dolů
  2. Zasunutí ruky do vody
  3. Kopu opačnou (protilehlou) nohou
  4. Využití vedoucí ruky jako opory/kotvy

Můžete začít ze stoje a pak pokračovat v plavání celého stylu. Doporučuji si dopřát dostatek času a pozornosti na úvodní nastavení. Je klíčové pro účinný přenos váhy, který vede k rychlému a elegantnímu stylu.

Na videu můžete vidět, jak nácvik ze stoje do plavání vypadá:

Chcete víc? Pak si objednejte instruktážní video Dvoudobý kop v kraulu, které vás krok za krokem k dvoudobému kopu dovede. Nebo přijďte na kurz zaměřený právě na dvoudobý kop.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.