2 dovednosti pro vaše lepší dýchání

Autor: Tomáš Vojtěchovský

První tempo, super. Druhé tempo, skvělé. Třetí tempo, fantazie.

Šlo by to i dál, ale tělo se pomalu začíná hlásit o své potřeby. Chce kyslík, kterého se postupně přestává dostávat.

Nakonec přijde chvíle, kdy víte, že se všechno pokazí - nádech. Často se vám nadechnout vůbec nepodaří. Tak se zkusíte nadechnout v dalších záběrech. Většinou ani další pokusy nejsou úspěšné a musíte se zastavit.

Nebo se nadechnete tak, že hodně zvednete hlavu, čímž se vám rozhodí poloha těla a celý styl. Ten báječný pocit, kdy to vodou klouže, je pryč. Pár temp Vám pak trvá, než se vše zase srovná - nejčastěji do dalšího nádechu...

Jak nedýchat

Co s tím?

Otázka správného dýchání může být poněkud komplexnější. Pojďme si nejprve položit pár otázek:

  • Jak vaše dýchání během plavání vlastně vypadá?
  • Je vám nepříjemné do vody ponořit obličej?
  • Nemáte mezi záběry dost času dostatečně se nadechnout?
  • Zapomínáte vydechovat a zadržujete dech?
  • Bojíte se, že se vám voda dostane do nosu?

Mnoho (i zkušených) plavců problémy s dýchání přiznává. Další si toho vědomi nejsou, ale je na nich vidět, že se při plavání necítí pohodlně. Toto nepohodlí a úzkost bývá hlavní překážkou k pohodlnému a účinnému dýchání.

Strach z dýchání je často podceňován. Pak i jednoduché instrukce jako "pro nádech otáčej hlavu do strany" nebo "dýchej mezi záběry" mohou být nepoužitelné a trápícím se plavcům nijak nepomůže. Mylně předpokládáme, že tyto instrukce zvládneme a že se naučíme správně dýchat.

Pokud se s obličejem ve vodě necítíte pohodlně, dopřejte si nejprve nějaký čas pro nácvik ponořování obličeje do vody a plynulého vydechování. Vnímejte svoje pocity. Postupně byste měli být klidnější a dýchání uvolněnější a plynulejší. Pak můžete začít nacvičovat 2 dovednosti.

2 dýchací dovednosti

Možná vás překvapí, když tvrdím, že dýchání při plavání je dovednost. Nicméně je to tak. Na pevné zemi je vzduch volně přístupný a kdykoliv se můžeme nadechnout. Ale při plavání je vzduch nahoře a na straně. Proto se musíme naučit hlavou pohnout, abychom se ke vzduchu dostali.

1. Výměna vzduchu

Ve vodě je dobré si uvědomit to, co je pro nás na suchu zcela přirozené - chceme spotřebovaný vzduch ven, čerstvý dovnitř. Aby se to tak dělo, soustřeďte se na výdech a nezadržujte dech. Jakmile tedy máte hlavu ve vodě, začněte pomalu a plynule vydechovat.

Nepřehánějte to s nádechem. Nemusíte se nafouknout jako velryba v neblahém očekávání, že je to váš poslední nádech. Nadechněte se tak akorát, abyste měli dostatek vzduchu a zároveň, abyste ho v sobě neměli zbytečně mnoho.

2. Udržení účinnosti záběru

Ke střídavému pohybu paží a nohou a otáčení těla je třeba ještě přidat otočení hlavy pro nádech. Postupně se můžete zaměřovat na tyto body:

  • beztížná hlava, vyvěšená do vody
  • pohled směřuje na dno, při nádechu do strany a mírně dozadu
  • hlava následuje rotační pohyb těla
  • vedoucí ruka zůstává vedoucí po celou dobu nádechu
  • ideální poloha hlavy při nádechu je taková, že se jedním okem díváte do vody
Jak při plavání správně dýchat

Díky dobře zvládnutému dýchání si spojíte všechny prvky radostného a příjemného plavání: uvolněná uvědomělost a jistota, účinné použití celého těla a plynulý záběrový rytmus. Plavání s pravidelným procvičováním rytmického dýchání vám umožní zlepšit a posílit dýchací ústrojí, které je častým sezením a nepohybem oslabené.

Plynulé dýchání v rámci plavání se stane uvolňující a dokonce meditativní aktivitou, díky které si dobijeme fyzické a duševní síly. Stejně pozorní k našemu dechu můžeme být i na suchu a každý okamžik naplno prožít.

Potřebujete víc? Pak přijďte na kurz dýchání při kraulu. Nebo si pořiďte instruktážní video O2 v H2O, kde najdete praktické postupy, jak plynulé a účinné dýchání postupně zvládnout.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.