Dýchání ve vodě

Autor: Steven Shaw

Dýchání ve vodě od nás vyžaduje, abychom si byli vědomi svého dýchání a jeho důsledků. Protože pod vodou nemůžeme dýchat, musíme věnovat pozornost našemu dýchání a tomu, jak je dýchání sladěné s pohybem končetin když plaveme. Existuje několik faktorů, které odlišují způsob dýchání ve vodě a na pevné zemi.

  1. Ve vodě musíme zajistit, abychom se vzduchem nevdechli i vodu.
  2. Mimo vodu normálně dýcháme hlavně nosem, což je považováno za nejzdravější způsob nádechu. Průchod nosem, který je pokrytý jemnými chloupky, působí jako filtr polétavých nečistot a reguluje pravidelný průtok vzduchu do plic. Když plaveme, je ale lepší nadechovat se ústy.
  3. Při plavání musíme manévrovat těly tak, aby se obličej dostal z dosahu vody, což nám umožní se nadechnout.
  4. Nadechovaný vzduch nám pomáhá udržet se na hladině. To má následky pro polohu a rovnováhu těla.

Při plavání máme tendenci dýchat v pravidelnějším rytmu než při jiných příležitostech. Náš dýchací rytmus se neustále mění tím jak mluvíme, pohybujeme se nebo reagujeme na různé emoce. Ale když plaveme, máme možnost si vytvořit pravidělnější a rytmičtější způsob dýchání.

Další faktor, který charakterizuje dýchání ve vodě a mimo vodu, je ten, že když vyfukujeme do vody, naše smysly jsou mnohem více soustředěny než obvykle. Sledování, poslouchání a vnímání výdechu do vody může být zpočátku neobvyklé a dokonce znepokojující. To může mít za následek nedostatečné vydechnutí do vody a když do vody vydechne silně, může být překvapen hlukem a turbulencí, které vytvořil. Ale při výdechu do vody musíme vzít v úvahu skutečnost, že vyrovnání tlaku vody je významně větší než atmosférický tlak. To neznamená, že musíme do vody vydechovat s nepřiměřenou silou, pouze to, že výdech do vody může trvat déle než do vzduchu.

Hodně plavců mnohem více zajímá, aby se nadechli než aby dostatečně vydechli. Důraz by měl být ale opačný, přehnaný nádech může být sám o sobě hlavní příčinou potíží během plavání. Pokud vdechneme víc vzduchu než vydechneme, naše plíce budou vystaveny zbytečnému napětí: bojují s tím, aby naplnily plicní sklípky čerstvým vzduchem, ve kterých je ale starý vzduch. Můžeme to cítit, jako bychom měli prasknout. Tohle je jedna z hlavních příčin, proč spoustě plavců dochází dech.

Máte po odplavání i krátké vzdálenosti pocit vyčerpání? Když analyzujete svou únavu, jde o to, že pohybujete svými končetinami s příliš velkým úsilím? Je to proto, že máte špatnou polohu těla, takže se s vodou perete? Nebo je to jednoduše proto, že vám došel dech? Pro většinu lidí jsou symptomy vyčerpání výsledkem neúčinného dýchání. Naučit se správně dýchat může být nejdůležitější prvek pro zlepšení vytrvalosti ve vodě.

Pro začátečníky je důležité zvyknout si na zvláštní pocity vyvolané výdechem do vody. Strach z toho, že budete rušit je nepřiměřeným důvodem pro neúplný výdech. Jste rušeni hlukem, kteří dělají ostatní plavci? Pobavte se děláním bublin. Vydechujte s jistotou a neznepokojujte se zvukem, který vzniká.

Praktické postupy, jak plynule a účinně dýchat naleznete na "dýchacím" dvd O2 v H2O.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.