Dechová gymnastika

Často mi píšete nebo říkáte, že Vám při plavání dělá problém dýchání. že se vám nedaří koordinace dechu a pohybu a že vás to vyčerpává a plavání vám nepřináší takovou radost a zážitek, jaký byste si přáli. To může být způsobeno nesprávnou nebo nedostatečnou technikou dýchání nejen ve vodě, ale i na suchu. Pojďme se tedy podívat na to, jak dýchání vylepšit a co nám může přinést takzvaná dechová gymnastika.

Autor: převzato s laskavým souhlasem z www.dokonalezeny.cz

Dechová gymnastika

Vzduch je nutnou "samozřejmostí", ale také nejlevnějším a nejzdravějším lékem na mnohé neduhy, kterými dnes lidé trpí: stres, únava, špatné spaní, ale třeba i nevhodné držení těla. Časté a neúměrné stresy spojené s napětím a silnými emocemi způsobují, že dýcháme špatně a nepřiměřeně. Už u dětí tím vznikají návyky nesprávného dýchání, které se dříve nebo později projeví na jejich zdraví i výkonnosti.

Správné dýchání pomůže každému

Populární úsloví o tom, že člověk něco "nerozdejchal", je velmi dobrým vodítkem k tomu, jak se vypořádávat se stresem. Je totiž známo, že při napětí se člověku zrychluje dech - a pokud člověk naopak dýchání dokáže zpomalit a prohloubit, pomůže mu to i k duševnímu zklidnění. Při rozšíření o další relaxační techniky se může člověk naučit potlačovat pocity bolesti nebo úzkost. Hluboké dýchání také může člověka povzbudit podobně jako energetický nápoj: okysličí mozek, čímž odežene únavu a zvýší výkonnost. Existují i studie, které prokazují pozitivní vliv kvalitnějšího dýchání na krevní tlak, na astmatické potíže, na trávicí pochody i na celou řadu dalších problémů.

Problémy se dají rozcvičit

Dechová gymnastika není žádnou novinkou. První zprávy o tomto způsobu léčení pocházejí z Číny již z doby asi 2700 let př. n. 1., kdy byly v knize Kong-Fou popsány cviky dýchání vsedě za účelem najít rovnováhu mezi tlakem vnějším a vnitřním.

Těm, kdo si chtějí "osvěžit" umění správně dýchat, pomůže trocha teorie na začátek. Při trénování plného dechu si vylepší duševní rozpoložení a zároveň si procvičí celé dýchací ústrojí. I pro "běžné" dýchání je důležité, aby se lidé naučili zapojovat bránici a mít výdech delší než nádech. Krátký neekonomický výdech vede automaticky i k povrchnímu vdechu a tím celkově k povrchnímu dýchání, což ve svém důsledku vede k omezení celkové pohyblivosti hrudníku a k ochabnutí dýchacích svalů.

Cviků dechové gymnastiky je celá řada

Pokud se jim člověk chce věnovat vážně nebo potřebuje i napravovat problémy s držením těla, měl by se obrátit na odborníka, který mu doporučí ty nejvhodnější. Pro základní procvičení se ale dají použít dva jednoduché cviky.

První každý zná, je to známý "kočičí hřbet". V poloze na čtyřech s dlaněmi na zemi v šíři ramen člověk při co nejhlubším výdechu nahrbí záda, předkloní hlavu a vtáhne zadek pod sebe, při nádechu poté naopak záda prohne, hlavu zakloní a zadek vystrčí.

Druhý cvik se provádí vleže na zádech: člověk si dá ruce podél těla, a jak se nadechuje, posunuje je po zemi nejdříve do upažení a pak vzpažení, a při výdechu po stejné půlkruhové trase zpátky; musí přitom dávat pozor, aby se neprohýbal v bedrech a nezvedal při nádechu ramena k uším. Oba cviky je třeba provádět pomalu, plynule a výdech mít oproti nádechu o něco delší.

Jak dýcháme

  • Dolní (břišní) dýchání: zajišťuje ho především bránice, dále svaly břicha, zad a pánevního dna. Zda dýcháme správně, zjistíme podle toho, jestli se nám při nádechu zvedá břicho - pokud ne, dýcháme špatně.
  • Střední (hrudní) dýchání: zda probíhá správně, se pozná podle toho, že se při nádechu roztahují žebra a v poloze vleže se zvedá hrudník.
  • o Horní (podklíčkové) dýchání: zaplňuje se především horní část plic, zvedají se horní žebra a klíční kosti.

Když člověk zhluboka dýchá, měl by zapojit všechny tři zminěné fáze - pak se jedná o tzv. plný dech, který je velmi účinnou osvěžující či relaxační technikou. Po nádechu procházejícím všemi fázemi by měl následovat výdech nejméně stejně dlouhý jako nádech nebo lépe o něco delši. Někdy se doporučuje, aby poměr výdechu a nádechu byl 3 : 2 nebo 2 : 1 , ale spíš než stopky člověk ke správnému dýchání potřebuje dobrý pocit: aby cítil, že do těla opravdu proudí dostatek kyslíku.

Další tipy a praktické nápady pro zvládnutí dýchání nabízí instruktážní dvd O2 v H2O

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.