Bez inteligence neuspějete (No Brain, No Gain)

Autor: Kerry Allman

Věřte nebo ne, k metodě úplně ponoření mě přivedl Albert Einstein. Před osmi měsíci jsem se rozhodl oslavit padesátiny triatlonem. Je to můj sen, na který jsem tajně myslel už 25 let, ale protože jsem neuměl plavat, zatím na něj nedošlo. Bez problémů ujedu 100km na kole nebo uběhnu 15km; jen plavání mi stálo v cestě.

Připojil jsem se ke skupině plavců a brzy jsem zjistil, že po jednom bazénu jsem na pokraji udušení. Moji plavečtí kolegové mi říkali, že jakmile se mi zlepší kondice, plavání nebude taková dřina. Zdvořile jsem se usmál a pomyslel si: "jakou šílenou kondici bych pro plavání měl mít?"

Takže jsem plaval jeden udřený bazén za druhým. Odplavat bazén, pověsit se za stěnu, zalapat po dechu, odplavat další bazén. Po měsíci, při čtyřech plaveckých trénincích týdně, jsem se nikam nedostal, tedy kromě bolesti ramen. Pravidelně chodím do posilovny a byl jsem překvapený z toho, proč se to děje.

Prošel jsem si několik tréninkových programů, které byly v podstatě všechny stejné: hodně plavejte. Občas použijte piškot (pull-buoy) a zařaďte kopání s deskou. Nakonec by to mělo přijít. Přesně to jsem dělal, když jsem plaval s plavci. Pak jsem si vzpomněl na Einsteinův citát: "Choromyslnost je provádět stejnou věc znovu a znovu a očekávat rozdílné výsledky." Nemám žádné mentální problémy, takže jsem hledal jiný přístup a objevil jsem internetové stránky Total Immersion a metodu úplného ponoření.

Filozofie a argumentace metody úplného ponoření mi dávaly smysl. Když jsem si přečetl knihu a shlédl dvd Volný způsob jednoduše, zcela jsem změnil svůj trénink. Můj nácvik měl najednou smysl. Namísto testování hranice bolesti nebo nudy jsem se soustředil na to, jak se vodou účinně pohybovat. Snížil jsem počet tréninků s plavci na jeden týdně a další čtyři tréninky v týdnu jsem věnoval nácviku dovedností a cvičení podle dvd Volného způsobu jednoduše.

Plavání se mi stalo potěšením namísto něčeho, co je třeba přetrpět. Spodní přesuny mi pomohly pochopit, že vystřelení ruky dopředu a trocha rotace mě hnaly dále a lehčeji než několik usilovných záběrů při nehospodárném kopání. S radostí jsem se přestal snažit přemoci vodu a raději se soustředil na osvojení dovedností jak minimalizovat odpor a jak proplouvat vodou.

Po takovém tréninku jsem se cítil fyzicky a duševně nabuzen, částečně z uspokojení, že získávám nové pochopení toho, jak pracovat s vodou prakticky pokaždé, když jdu do bazénu. Čím méně úsilí jsem vynakládal, tím lépe jsem plaval. Mohl jsem vodu nechat, ať pracuje pro mě! Myslel jsem, že plavání, jako mnoho dalších sportů, vyžaduje hodně fyzické síly a aerobní výkonnosti. Nyní chápu, že plavání si vyžaduje více duševní koncentrace a uvědomění si svého těla. Můj čas ve vodě rychle míjí, protože se soustředím na objevování způsobů, jak plavat s menší námahou namísto objevování nových úrovní tolerance bolesti.

Když jsem poprvé začal plavat, mým jediným cílem bylo odplavat 1500m s dostatečnou lehkostí, abych mohl zvládnout triatlon. Toho jsem dosáhl, stejně tak i neočekávaného úspěchu, kdy jsem na 400 - 800m začal porážet plavecké kolegy. Ale skutečný přínos je větší: objevil jsem sport, který mi dá roky potěšení. Plavání je zábavná část dne; tady nacházím na 60 minut vyrovnanost a uspokojení, které přichází z každodenního učení. Poskytuje mi prostředky, jak z plavání udělat celoživotní aktivitu ke stálému a nevyhnutelnému zlepšování.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.