Jak správně plavat

Autor: Tomáš Vojtěchovský

V minulém článku jsme si pověděli o přínosech plavání pro naše zdraví, pro koho je plavání vhodné a co získáme pravidelným pohybem ve vodě. Nyní se zaměříme na to, jak správně plavat, abychom si odpočinuli, uvolnili se, vylepšili svou kondici a načerpali energii.

Plavání je výborným prostředkem pro odstranění únavy jak psychické, tak fyzické. Plaveme-li však nesprávně technicky, může docházet k bolestem zad, zejména v oblasti bederní a krční páteře, k namožení ramen nebo k nadměrné únavě a vyčerpání. Proto je důležité soustředit se na správně prováděné plavání s dlouhým, plynulým záběrem ve vodorovné poloze co nejblíže k hladině.

Jak tedy na to? Základem správného plavání je poloha hlavy a dýchání do vody. Pokud plaveme stylem "paní radová" s hlavou nad vodou, naše krční páteř je zbytečně namáhána a tělo ve vodě spíš stojí než leží. Tím se vytváří velký odpor vody, který nás zpomaluje a brzdí. Ať už plaveme prsa, kraul nebo ti zdatnější motýlka, hlava má největší vliv na správnou polohu těla ve vodě. Soustřeďme se na to, aby během celého plaveckého záběru byla hlava v neutrální poloze. To znamená ani předkloněná, ani zakloněná.

Zkusme si nejprve správnou polohu hlavy na suchu. Rovně se posaďte nebo postavte. Představte si, že na vrcholku hlavy máte tenký provázek, za který vás někdo táhne kolmo nahoru. Nebraňte se tomu a hlavu vytáhněte výše, čímž se protáhne krční páteř. V této poloze zatlačte bradu lehce dozadu, snažte se udělat "dvě brady". To je ono, takhle to má vypadat. Usmějte se a trošku se uvolněte. Zkoušejte si zlehka otáčet hlavu doleva a doprava a stále nepatrně tlačte hlavu dozadu. Měli byste cítit jemné pnutí krční páteře.

Teď už víme, jak to má vypadat a můžeme do vody. Správná poloha hlavy se nejlépe nacvičuje na zádech, s rukama u těla. Uvolněte se, položte se na vodu a zlehka kopejte. Soustřeďte se na neutrální polohu hlavy. Pokud je vše v pořádku, voda by měla sahat k okraji plaveckých brýlí, bradě a čelu. Vlastně jen obličej je nad vodou, jinak je celá hlava schována ve vodě. Nad hladinou by mělo být i břicho a pánev, nohy se jemně třepotají těsně pod hladinou. Důležité je celkové uvolnění, pak pocítíte lehkost a nadnášení vodou. Zkoušejte si takto plout bazénem, pomalu, se soustředěním se na hlavu. Dívejte se na strop a použijte světla jako navigační body, abyste neplavali příliš šikmo.

Když cítíte, že plujete s lehkostí, zkuste plavat svůj oblíbený styl. Soustřeďte se i zde na správnou (tedy neutrální) polohu hlavy a na celkové uvolnění. Vše provádějte pomalu a s citem. Když zvládnete 30-40 minut elegantního a relaxovaného plavání, poděkujte si za to, že jste překonali svou lenost a udělali něco pro sebe a své zdraví.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.