Jóga a Metoda úplného ponoření - co je spojuje

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Metoda úplného ponoření je často označována jako plavecká jóga nebo tai chi. Samotný název jóga pochází ze sanskrtského slova, které se překládá jako "sjednocení, splynutí, spojení". Sjednocení, o kterém jóga mluví, je harmonické spojení těla a mysli. Cvičením jógy dochází k celkovému ozdravení těla i mysli, k působení na vnitřní orgány a jejich regulaci, ke zlepšení koncentrace a obohacení lidského vědomí. Pomáhá překonávat stres, negativní emoce a zklidňuje a regeneruje psychiku.

Metoda úplného ponoření svým přístupem k plavání zapojuje jak tělo, tak mysl v trpělivém, uvědomělém a tvořivém pohybu. Tento pohyb integruje tři hlavní prvky účinného plavání - rovnováhu, splynutí (hydrodynamičnost) a pohon. Postupným rozvíjením rovnováhy získáme lepší kontrolu nad tělem a klid mysli. Hydrodynamické tělo je delší, hladší, klade vodě menší odpor a lépe s vodou splyne. Pro pohon pak využíváme přirozeně dostupné energie, zejména gravitaci a váhu vlastního těla.

Dech

Záležitost automatická a nutná, jinak bychom nepřežili. Přesto s vámi každý učitel jógy bude začínat s plným, vědomým a hlubokým dechem, který zajistí optimální výměnu vzduchu v celém těle. Z pohledu jógy není vzduch jen směs plynů, které naše tělo potřebuje k životu. Je to Prána – životní dynamická síla. Kosmická základní energie, která je všudypřítomná, prostupuje vším a je nositelem života. Proto tolik řečí o dechu během lekce jógy. Ásany, neboli jógové cvičební pozice, jsou pro nás nástroj, jak pránickou energii poslat přesně do té části těla, kde je jí potřeba. A to bez přiměřeného dýchání nelze.

Při plavání je vědomé dýchání nezbytné, protože jsme většinu času ponořeni ve vodě. Tam se nenadechneme a tak je třeba se v přesně daném rytmu a souhře dostat ke vzduchu. Kromě toho vdechnutý vzduch pomáhá nadnášení těla. Vědomé dýchání je nedílnou součástí tělesné i dušení relaxace - zde se mysl a tělo společně setkávají.

Uvolnění

Jógová cvičení se provádí bez násilí, napětí a v žádném případě do bolesti. Polohy při cvičení by měly být plynulé, pomalé s koncentrací do částí těla, kam je cvičení zaměřeno. Uvolněná mysl pomáhá i uvolnění svalů, se kterými jste schopni dosáhnout lepší kvality pohybu.

Při plavání, stejně jako v životě, celkový stav uvolnění vede k vyšší účinnosti, ekonomičnosti a ladnosti. Uvolnění podporuje plné vnímání ze všech našich smyslů. Chcete dosáhnout vynikajícího citu pro vodu?. Uvolněte se a ... ciťte vodu. Pociťte, jak voda reaguje na vaše pohyby, vaši rovnováhu a tvar těla. Postupně zjistíte, že opravdovým a nejlepším plaveckým učitelem je voda.

Uvědomělým praktikováním jógy a plavání můžeme dosáhnout lepší mentální a emoční pohody, stejně tak i pevnějšího fyzického zdraví. Ladnost a eleganci, kterou rozvíjíme při plavání, umožní životem plout rovnovážně, plynule a přirozeně.

Pokud si chcete jógu a plavání vyzkoušet během jednoho víkendu, máte možnost na plavecko-jógovém retreatu v Kašperských horách.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.