Kaizen Plavání

Autor: Terry Laughlin

Po 38 letech uvědomělého plavání (tj. opak k "plavání od zdi ke zdi") a 31 letech trenérství a výuky si myslím, že jsem dosáhl vzácné přednosti: troufám si tvrdit, že jsem se stal jedním z nejlepších plavců na zemi. Uvědomuji si, že toto prohlášení zní velmi drze a arogantně. Ale moje definice slova "nejlepší" - na rozdíl od té, která se vztahuje na, řekněme, Michaela Phelpse - nezáleží na tom, jak rychle plavu. Namísto toho mám na mysli to, že jsem jedním z mála, kteří využívají své dostupné energie a síly opravdu efektivně, kteří si užívají každý záběr a kteří cvičí a plavou dostatečně účinně, že se neustále zlepšují.

Poslední část definice slova "nejlepší" mě podněcuje nejvíc. Existuje japonský výraz "Kaizen", což znamená neustálé zlepšování, konkrétně dílčí zlepšování díky chytrosti, vytrvalosti a pečlivosti. Doslova KAI - japonsky změna, ZEN - dobrý k lepšímu, dohromady tedy filozofie kontinuálního zlepšování. Ve věku 57 let cítím, že jsem ztělesněním Kaizen plavání. Po 38 letech plavání, koučování a výuky, po více než 18 tisíc odplavaných kilometrech (plavu v průměru asi 500 km za rok), mám pravidelné pokroky co se týče kontroly, účinnosti a uvolněnosti plavání.

Nedávno jsem plaval sérii 20 x 50m (v 50m bazéně) s průměrným počtem záběrů na bazén 30. Před dvěma lety to vyžadovalo intenzivní koncentraci a perfektní preciznost, abych mohl odplavat byť jedinou 50 na 30 záběrů - při rychlosti asi 50 sekund. Během této série jsem plaval nejrychleji za 44s a všech dvacet bylo pod 48s.

Protože jsem Kaizen plavec, i po 38 letech praxe si o sobě stále myslím, že jsem "vyvíjející se plavec" - kategorie, kterou doporučuji přijmout za svou každému plavci (i těm, kteří plavou závodně několik let, případně jsou na úrovni reprezentantů). Dokud budete mít lidskou DNA, a nějakým způsobem nezískáte DNA ryby, zaručuji, že se jako plavec můžete stále zlepšovat. Dokonce i ve věku 50, 60 nebo 70 let.

Jedinou dobou, kdy mé plavání stagnovalo, byly poslední dva roky na vysoké škole - když jsem věřil, že tvrdá práce byla cesta k úspěchu. Od doby, kdy jsem začal závodně plavat na střední škole jsem na sebe byl hrdý pro svou tvrdou práci v bazéně a několik let jsem se zlepšoval. Průměrně jsem plaval 40km týdně (na rozdíl od nynějších 15km) a byl jsem štíhlý a dychtivý teenager. V posledních dvou letech na škole jsem se i přes tvrdou práci nezlepšoval, ale naopak zhoršoval. Lekce, kterou jsem se naučil o zlepšování jako plavec, je tato: dřít plavání nepomůže.

Od vysoké školy jsem se přestal soustředit na to, jak tvrdě pracuji a svůj záměr jsem přesunul na dosažení stavu plynutí a lepším se neustále každým rokem. Pokud byste chtěli dosáhnout podobného štěstí, nabízím pravidla pro Kaizen plavání.

  1. Tvrdě pracovat nepomůže. Plavu v mnoha různých bazénech a s mnoha skupinami. Všude kam jdu, většina mých spoluplavců pracuje tvrději než by měli. Myslí si, že dělají, co je třeba ke zlepšení, ale když je sleduji z pod vody, většinu své energie a úsilí vynakládají zejména na vytváření turbulence a tvorby vln. Jen málo jich svou snahu využívá účinně. Tvrdá práce se v plavecké komunitě stala hluboko zakořeněnou, protože "opravdoví plavci" a jejich trenéři hojně hovoří o "překonávání bariér bolesti". To nás přivádí k dalšímu pravidlu pro Kaizen plavání.
  2. Vaše nejlepší plavání nebolí. Během let jsem několikrát opravdu skvěle plaval. Ani jednou to nebolelo. V každém okamžiku jsem prostě měl pocit, jako by všechno bylo v synchronizaci a pozoruhodně dobře fungovalo. Vše jsem velmi intenzivně vnímal, ale ještě navíc jsem cítil, že všechno je plně pod mou kontrolou. A stejně popisují svá nejlepší plavání všichni skvělí plavci, které jsem trénoval - včetně několika, kteří vyhráli medaile na olympijských hrách. Nejlepší plavání je popisování jako stav plynutí. Když jsem si toto uvědomil, tak mojí filozofií je hledat plynutí při plavání, spíše než testovat toleranci k bolesti.
  3. Buďte centrem klidu. Když jsem byl loni v říjnu na Havaji na Ironmanu, v týdnu před závodem jsem každé ráno chodil plavat na trať závodu. Býval jsem doprovázen stovkami závodníků, kteří si chtěli vyzkoušet, co od plavecké části mohou očekávat. Byl jsem obklopen masou plavců, dokonce i 500 m od břehu. Silně jsem si uvědomoval, jak neefektivně prakticky každý plaval - spíše vodu vířili, než aby s ní spolupracovali. Množství energie neúčinně vynaložené bylo pozoruhodné. Já mám plavání jako cvičení pro bytí v "klidném středu" všeho, co se dělo kolem mě. Snažím se o méně hluku, šplíchání a bublin. Kdykoliv kolem mě někdo plave, snažím jsem se ho chytit, ale s pomalejšími, klidnějšími pohyby. Při každém závodě na otevřené vodě nebo na soutěži veteránů se snažím být tím, kdo vynakládá nejméně energie a kdo se pohybuje chytřeji než kdokoliv jiný.
  4. Věnujte pozornost sobě. Kdykoliv se připojím ke skupině trénujících plavců, většina z nich má jediný záměr: nezůstávat pozadu. Pracují jako šílení, aby se udrželi u nohou plavce před sebou. Vypadá to, jako kdyby odpadnout bylo koncem světa - a to i když je série naplánovaná jako plavecké cvičení nebo "plavání na krásu". Bezhlavě usilovat o to udržet se za každou cenu z vás lepšího plavce neudělá. Naladění se na vlastní pohyby a pocity ano. Dokonce i uprostřed dráhy obklopeni dalšími plavci se snažte udržet se v "bublině uvědomění" a zaměřte se na to, kolik odporových sil cítíte, kolik hluku vytváříte, jak spojené a integrované vaše pohyby jsou, nebo kolik záběrů na bazén potřebujete. Jak se cítíte a pohybujete je jediné, co můžete v daný okamžik řídit; na to byste se měli zejména zaměřit - toto a pocit, že každý záběr vytváří co nejlepší stav plynutí.
  5. Nikdy se neodrážejte bez plánu. Nikdy nezačínejte plavat, aniž byste si vybrali jednu věc, kterou chcete provést opravdu správně. Soustředit se na jedinou věc je zásadní. Jakmile se pokusíte udělat víc než jednu věc opravdu dobře, nebude to fungovat. Jasnost jednoho bodu vám umožní cvičit plavání se stejnou uvědomělostí jako jógu nebo tai chi. Může to být například poloha hlavy, jak ruka vstupuje do vody, nebo třeba proplouvání co nejmenší dírou ve vodě. Mým oblíbeným univerzálním prvkem, na který se soustředím, je plavat co nejtišeji.

Veselé kroužení :-).

Zde můžete přidat i Váš názor na článek.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.