Kopat či nekopat, to je oč tu běží

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Poslední článek na Facebooku vyvolal živou diskuzi, na kterou chci reagovat. Cituji jeden z příspěvků:

Pedagogické principy: Princip přiměřenosti: "od blízkého k vzdálenému, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu, od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu"

Pokud někdo chce běhat, musí umět chodit, pokud chce chodit - musí umět se batolit, pokud se chce batolit musí umět se přetáčet. atd....

Pokud někdo chce plavat, doporučuji jít stejnou metodickou řadou jako děti. Dítě ve vodě vždy začíná nohama! Každé dítě ve vodě vykazuje stejný prvek (paže u těla, hlava ponořená do vody a pohyb dopředu řídí nohy!) Až později děti objeví, že i paže mají vliv na pohyb dopředu! Dech si dítě řídí automaticky (myslím, že se tomu říká reflex :-) )

S prvními dvěma odstavci naprosto souhlasím.

Celá metodika Totálního plavání se řídí principem přiměřenosti. Vy, co jste byli na kurzu, nebo jste si pořídili například Minikurz kraulu, jste si to mohli sami ověřit.

A velmi se mi líbí, jak pisatel rozebírá každou aktivitu až k základním pohybovým vzorcům, které jsme se jako děti naučili.

Na týdenních kempech nejen plaveme, ale podstatná část výuky je i na suchu. Zařazujeme cvičení, kde se různě leze po zemi, batolí, chodí po všech čtyřech, přetáčí ze strany na stranu.

Naše cvičení na suchu jsou mixem Přirozeného pohybu Matyáše Kozmy, Original Strength Resetů, které u nás propaguje Pavel Macek z KB5 nebo toho, co učí Honza Vořechovský a Jakub Běžel v Play Real. Mimochodem, Jakub je vyškoleným trenérem Totálního plavání a na týdenní kempy s námi pravidelně jezdí. Vždy od něj načerpám inspiraci pro to, jak se lépe hýbat.

Jsme současným pasivním způsobem života dost fyzicky zdegenerovaní a pohybová inteligence naší populace je tristní. Proto jsem rád za cvičení, která nás učí se znovu hýbat a sláva těm, kteří to cvičí a předávají dál. Vidím, jak pomáhají zlepšit nejen plavání, ale i kvalitu běžného života.

Takže zatím si rozumíme...

A teď třetí odstavec.

I když neučím úplně malé děti, nemám důvod nevěřit tomu, že dítě ve vodě vždy začíná nohama. Ale dítě kromě nohou využívá i svaly kolem středu těla. Na videu můžete vidět obojí - práci nohou a zapojení středu těla, když se otáčí pro nádech.

Dítě využívá přesně ty svaly, které si na suchu vytváří batolením, přetáčením, lezením, pohybem po všech čtyřech.

Takže nejenom nohy, ale i střed těla.

Mimochodem, přesně takhle vypadalo jedno z našich cvičeních. Ale pro průměrně fyzicky (ne)schopného dospělého je téměř neproveditelné a tak už ho nepoužíváme.

Další, mnohem důležitější, mi přijde dýchání.

Jasně, reflex nám nedovolí se udusit. Ale pro dobré plavání bych na reflex nespoléhal. Naopak bych se reflexním pohybům snažil co nejvíce vyhnout.

Ve vodě reflexivně zvedáme hlavu a to nám naruší optimální plaveckou polohu, protože čím výš hlava, tím níž nohy a tím větší odporové síly musí plavec překonat.

none

Jako malé děti k nádechu umíme otočit tak, že hlavu tolik nezvedneme, jak je vidět na videu výše nebo na tomto obrázku:

none

Ale pokud dítě pravidelně neplave, tuto schopnost ztrácí a čím déle žije na suché zemi, tím jsou instinkty zvedat hlavu silnější. Tohle je typický obrázek dýchaní u dětí i u dospělých.

none

Jsme suchozemští živočichové a k životu potřebujeme vzduch. Pod vodou se nenadechneme.

Pokud to necháme na reflexech a instinktech, tak nás to bude nutit držet hlavu co nejvýš. Instinktivně budeme plavat jako suchozemští živočichové - hlava nahoře, všechny končetiny zabírají.

Proto mi přijde lepší se plavání učit od vodních savců a ryb a přizpůsobit to pro člověka. Ryba:

  • nemá ruce a nohy, k plavání tedy využívá celé tělo
  • má perfektní hydrodynamickou polohu
  • vodou klouže a jede

Stejné principy a prvky při plavání může využít i člověk:

  • naučit se zkoordinovat ruce, nohy, trup a hlavu
  • zvládnout hydrodynamickou polohu
  • vodou klouzat

K tomu, aby to klouzalo a plavalo celkem rychle, nepotřebujete kopat jako o život. Stačí kop, který podpoří otočení těla na druhý bok.

Sun Yang a Katie Ledecky, světoví rekordmani na dlouhé tratě, tak většinu závodu kopou. Rychlost se pohybuje lehce pod (Sun) nebo nad (Katie) minutu na 100m.

Místo zbytečného a unavujícího nácviku kopání s deskou doporučuji raději nacvičovat kop v souladu s pohybem trupu, který slouží jako koordinace přenosu váhy v bocích.

Chcete se začít učit stejné pricipy, které umožňují plavat účinně a rychle? Pokud ano, přijďte na kurz plavání nebo začněte sami s Minikurzem kraulu. Do 1.7. platí zvýhodněná cena 37Kč , tak si jí nenechte ujít.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

 

Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu je já, Tomáš Vojtěchovský, na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy.

Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání minikurzu a dalších newsletterů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu.

Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.