Kopání - proč se pohybuji zpátky?

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Také se Vám stává, že začnete s cvičeními podle instruktážního videa Volný způsob jednoduše a hned při prvním cvičení (rovnováha na zádech) se začnete pohybovat zpátky místo dopředu? Pokud ano, čtěte dále.

Nejčastější příčinou neúčinného kopání jsou ztuhlé a neohebné kotníky. Pružnost s věkem ztrácíme všichni a a pokud pravidelně neplaveme nebo neprotahujeme, kotníky nám tuhnou.

Další příčinou může být nedostatečná koordinace. Správný kop je "proti-intuitivní". Většinou (např. fotbalový míč, pneumatika, mladší bratr) kopeme s ohnutím kolene přibližně 90°. Účinný plavecký kop je ale při cca 30° a impuls vychází z kyčle a stehenního svalu.

Jak to opravit?

Nejvíce se osvěčily tyto tři způsoby:

  1. Svislé kopání. Nepomůže vám moc s ohebností, ale zlepší vaši koordinaci. Svislé kopání zlepšuje vaši účinnost tím, že vás učí kop vycházející z kyčlí, jako kyvadlo. To zvyšuje hnací sílu a snižuje odpor vody. Stůjte ve vodě s rukama zkříženými na prsou, ústa jsou těsně nad hladinou. Pokud se potápíte, pomozte si s plavací desku. Kopejte s dlouhou, vláčnou nohou, prodlužujte nohu od boku k prstům a udržujte vaše kopání zcela kompaktní. Cvičení několikrát opakujte po dobu 15s nebo déle.
  2. Kopání na boku (a vlečení). Kdykoliv kopete ve sladkém bodě, je mnohem méně pravděpodobné, že budete používat "cyklokop", protože kolena se neohýbají ve směru gravitace. Spolupráce ve dvojici při vlečení a pouštění na boku také pomůže odstranit neúčinné kopání. Nejméně účinné (ale nejvíce lákající) je kopat silněji. Při vlečení partnerem je mnohem jednodušší se soustředit na jemný kop - udržujte dlouhou a pružnou linii od kyčlí k prostům. Po puštění kopejte stejně, jak když jste byli vlečeni. Jak svislé kopání, tak kopání na boku je ukázáno na videu Volný způsob jednoduše.
  3. Strečing. Nepomůže vám s koordinací, ale zlepší rozsah pohybů vašich kotníků.

Pomohou ploutve?

Hlavní výhodou ploutví je, že se snadno ohýbají a kompenzují kotníky, které se ohýbat odmítají. Aby byl kop účinný, něco se ohnout musí a většinou jsou to kolena. To ale problém jen zhorší. Zaprvé, ohnutí kolene do pravého úhlu vytrčí nohu z vodního proudu, což působí jako brzda. Zadruhé to spustí "hrabací" pohyb běžeckého kopu, což má za následek, že se začnete pohybovat zpátky místo dopředu. S ploutvemi na nohou a tělem na boku si zlepšíte jak koordinaci, tak pružnost a ohebnost kotníků.

Ploutve jsou tedy dobrá pomůcka pro zlepšení vašeho kopu, ale doporučuji si celou první lekci nejprve vyzkoušet bez nich, případně s dopomocí partnera. To pomůže zaručit, že pokud později použijete ploutve, pomohou vám v pohybu vpřed a nemaskují špatnou rovnováhu.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.