Účinné plavání volným způsobem

Autor: Felix Gmünder a Terry Laughlin (z Schwimmverein Limmat Zürich)

Následujících devět fotografií spolu s jejich popisem zobrazuje fáze úplného cyklu kraula.

Na obrázcích je záznam nácviku volného způsobu, které slouží jako jednoduchý základ pro výuku plynulého kraula. Tímto způsobem plavou například Ian Thorpe a Grant Hackett. Chcete-li se to naučit, buďte trpěliví. Cvičíte-li 1 - 3x týdně, budete potřebovat několik měsíců k tomu, aby jste takto bezvadně plavali. Nacvičujte plavání na boku velmi často (fáze 1 až 3). Otáčejte svým tělem pomalu z jedné strany na druhou a snažte se cítit, co vaše tělo dělá.

Cílem je cítit, že vaše tělo klouže a plavat co nejrychleji s cílem snižovat počet záběrů na bazén (PZB). Počítejte si PZB při každém plavání.

Foto free style

Dokonalá vyrovnanost ve vodě. Plavte na levém boku, s pravou rukou u těla a nad hladinou. Pouze obličej je kvůli dýchání ven z vody a levá ruka je natažena před vámi. Tohle je nejklouzavější poloha. Měli by jste se cítit beztížní. Toto je ideální cvičení pro nováčky, kteří se učí plavat touto technikou - cvičte s kopáním na straně. Pokud chcete plavat opravdu rychle, přestaňte sebou mlátit, uvolněte se a pociťujte vodu.

Foto free style

Dále otočte hlavu na stranu. Měli by jste vidět hladinu zespodu. Zůstaňte vyrovnaní. Cítíte-li se nepohodlně, znovu otočte hlavu zpět nahoru. Další krok je podívat se na dno bazénu.

Foto free style

Všimněte si, že se díváte na dno, aniž by jste ztratili rovnováhu. Vaše tělo je vodorovně natažené. Vaše pravá ruka je nad hladinou.

Důležité: vaše hlava je vždycky skrytá ve vodě.

Foto free style

Nyní začněte přenášet pravou rukou. Je to stejný pocit, jako byste vytahovali vaší ruku z kapsy. Dívejte se dolů na dno bazénu, stále vyrovnaní na vašem levém boku.

Foto free style

Během přenosu pravé ruky jste stále v dokonalé rovnováze, dlouzí, uvolnění a klouzající.

Foto free style

Pomyslete na kmen (nebo kulatinu) ve vodě. Použijte svaly vašeho silného trupu k započetí otáčení z levé strany na pravou - jakmile vaše pravá ruka vklouzne do vody. Začněte zabírat vaší levou rukou. Převalte své tělo jako kmen.

V tomto stádiu cyklu pomyslete na vzdálenost brada - levé rameno. Další fotografie ukazuje, jak se vaše hlava začíná otáčet spolu s vaším tělem pro nádech (pokud se rozhodnete nadechnout se) a jak je brada tlačena blízko k rameni.

Foto free style

Pokud se rozhodnete nenadechovat při tomto nebo dalších záběrech, hlava se neotáčí spolu s tělem. Místo toho se vždycky dívejte dolů, dokud se nerozhodnete pro nádech.

Pokud se pro nádech rozhodnete, hlava se otáčí spolu s tělem, jako kdyby byla brada upevněna k rameni gumovým páskem.

Foto free style

... rolování jako kmen pokračuje - sledujte, jak se vaše hlava otáčí s tělem.

Foto free style

Končíte tak, jak jste začali, pouze na pravé straně. Oddechněte si v dokonale vyrovnané poloze a několikrát se zhluboka nadechněte. Pak začněte otáčet hlavu směrem dolů a znovu začněte celý cyklus na druhou stranu.

Pokud zvládnete tohle cvičení, nácvik pokračuje. Zkuste pak spojit jednotlivé fáze s plynulými přechody, aniž byste ztráceli rovnováhu a správnou polohu těla. A na závěr: na konci to musí jít rychle. Tak s chutí do toho :-)!

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.