MUP terapie: návrat ke zdraví

Autor: John Carey

Trpěl jsem chronickými bolestmi v oblast krční, hrudní a bederní páteře a to ze dvou důvodů. Dlouho jsem hrál na saxofon; 5 kilo zavěšených na krčních obratlích přispělo k chronické artróze. Také jsem měl nehodu na motocyklu, která způsobila hyperextenzi krku a vedla k chronickým svalovým křečím na krku a necitlivosti rukou. Má pravá ruka ztratila sílu v bicepsu, schopnost sevřít ruku a propriocepci. Po několika letech se pravá ruka zlepšila, ale i má levá ruka do určité míry ztrácela sílu a cit.

Kromě toho mě asi před 15 lety shodil kůň. Myslel jsem, že jízda na koni bude bezpečnější než motorka. Můj kůň se vystrašil a vyhodil mě na tvrdé balvany pokryté zrádně vypadající měkkou půdu. Od té doby mám chronické svalové křeče. Zranění výrazně ovlivnila mou práci veterináře, kde často musím zvedat 30 kilogramová zvířata a krčit se několik hodin nad operačním stolem.

Přibližně před dvěma a půl lety jsem si uvědomil, že se můj krk a záda zhoršovaly a prožíval jsem časté záchvaty bolesti. Po konzultaci s lékařem jsem se rozhodl posílit svalový korzet. Běhaní nebo jízda na kole byly příliš stresující, tak jsem se rozhodl pro plavání. Jako dítě jsem pravidelně plaval a ve dvaceti jsem si vyzkoušel i potápění. Plavání pro mě ale bylo bolestivé, protože jsem se naučil plavat s tělem zafixovaným ve vodorovné poloze při použitím namáhavého kopu.

Naštěstí mě moje manželka přivedla k metodě úplného ponoření. Začal jsem plavat 60-90 minut, čtyřikrát až pětkrát týdně a moje celkové zdraví se rychle zlepšovalo. Krční páteři pomáhalo jemné otáčení celého těla. Svalové křeče začaly ustávat a nervové funkce se zlepšovaly. Opravdu cítím rozdíl, když neplavu tak často; problémy se sice nemusí vrátit, ale při pohybu krku cítím skřípání a vrzání.

Oblast bederní páteře je ovlivněna chronickým degenerativním onemocněním ploténky, což je velmi časté. Mám dost silné zádové svaly, ale mé břišní svaly nejsou moc vyvinuté (mám typický "pupek"). Jemné kopání a důraz na práci svalů středu mi tuto oblast pomohly posílit. Když jsem před dvěmi lety musel zvednout 25 kilogramové zvíře, obvykle jsem měl kreč v zádech. Dnes jsem schopen zvednout 35-40 kilové zvíře bez křečí. Dříve jsem měl problémy po 40 minutách operování, dnes mám i po dvou hodinách jen mírné bolesti.

Nedávno jsem musel provést náročnou operaci, při které jsem nahnutý nad stolem. Předm dvěmi lety jsem vydržel maximálně dvě minuty, dnes jsem v této poloze schopen v pohodě operovat 15 minut. Svalové křeče v hrudní části bývaly tak silné, že jsem nemohl spát; plavání ji ale vyléčilo a už více než rok je vše v pořádku. Od vícečetných problémů celého těla se můj zdravotní stav neočekávaně zlepšil a zvýšila se mi kvalita života jen tím, že jsem se zaměřil na plavání podle metody úplného ponoření - soustředěné pohyby s rovnováhou, vyrovnáním těla a využíváním energie ze středu těla.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.