Zážitek plynutí a plavání

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Tento článek volně navazuje na článek Proč vlastně plavu?, ve kterém píšu, že plavání by mohlo být zdrojem radosti, uvolnění, cítění svého těla a vody. Jak toho dosáhnout? Jak mít z plavání příjemný zážitek, jak zakusit radost?

Cílem je snaha o optimální prožitek, který psycholog Mihaly Csikszentmihalyi nazývá jako plynutí. Termín optimální prožitek zní možná složitě, ale jde ve skutečnosti o ty skvělé okamžiky, kdy nám připadá, že se všechno okolo zastavilo a to, co děláme, poutá veškerou naši pozornost. Rušivé myšlenky jsou ty tam, veškerá naše energie je směřována do jednoho ,proudu‘. Plynutí (flow) je stav úplného ponoření do určité činnosti, která je náročná, ale odpovídá schopnostem každého jedince. Činnost, která poskytuje:

  • nové a obtížné úkoly, kde je rovnováha mezi náročností a dovedností: aktivita není ani příliš jednoduchá, ani příliš namáhavá.
  • schopnost soustředit se na to, co děláme.
  • zálibu v činnosti, která je vnitřně uspokojující.
  • hluboké zaujetí bez zvláštní námahy.
  • jasné cíle a okamžitou zpětnou vazbu.
  • pocit kontroly nad tím, co děláme.

Zkuste tedy spíše než trénovat vytrvalost nebo rychlost plavat pro zážitek plynutí ... a když to tak děláte, naučíte se, že rychlost a vytrvalost se zlepší prakticky bez námahy. Koneckonců, co může být při plavání důležitější než plynutí?

Pro názornější představu si můžeme představit tři plavce: Pavlu, která je úplný začátečník, plavat začíná, má respekt z vody a na hloubku si sama netroufá. Františka, který plavat umí, ale začíná s novým stylem a Martinu, která dříve plavala závodně, teď už plave jen pro radost.

Dát všem stejný úkol (např. plavat 25m úseky za 30s s intervalem odpočinku 30s) by zřejmě všem optimální prožitek neposkytl. Pavla by se mohla cítit frustrována, zatímco Martina se bude nudit.

Pro Pavlu by radostný a příjemný zážitek mohl být například z rytmického dýchání ve stoje na mělčině, kdy vydechuje pod hladinou a nadechuje se nad hladinou (kde také jinde, že), nebo při "plavání" v tzv. bruslařské poloze (na boku, spodní ruka je v prodloužení těla a hlava se otáčí pro vody). František může plynutí zažít při soustředěném provádění náročnějších plaveckých cvičení, případně při uvědomělém plavání, kdy se zaměřuje na určitý klíčový bod, např. jak zasouvá ruku do vody nebo jak rytmicky přenáší váhu z boku na bok. Plavkyně Martina si třeba vychutná plavání 50m úseků, kdy postupně plave s 34-36-38-40-40-38-36-34 záběry na bazén.

Ať už jste na jakékoli úrovni plavání, najděte si svoji náročnost, která zaměstná nejen tělo, ale i mysl a která vás bude motivovat. Dá to ze začátku trochu práce, ale věřte, že zážitek, který si sami takto vytvoříte, stojí za to.

Veselé kroužení :-).

Zde můžete přidat i Váš názor na článek.

Kniha Mihaly Csikszentmihalyiho Flow: The Psychology of Optimal Experience vyšla i v češtině pod názvem O štěstí a smyslu života, vydaly Lidové noviny v roce 1996.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.