Zapojte méně svalů... a plavte rychleji

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Přenosu ruky nad hladinou se většinou příliš pozornosti nevěnuje. Tradiční myšlení je takové, že přenášená ruka se nijak neučastní propulze a tak je třeba ji co nejrychleji zase dostat do vody, aby mohla plnit svou hlavni funkci.

Nicméně v metodě úplného ponoření má vše svou důležitost. Zanedbáme-li jednu část záběru, projeví se to na jinde. Většinou zhoršením účinnosti, větší námahou a zvyšeným odporem vody.

Pojďme se tedy podívat, jak přenos ruky provést se zapojením méně svalů a přitom plavat rychleji.

Jedním z bodů soustředění, který při nácviku přenosu používáme, je tzv. ruka loutky. Představujeme si, že jsme jako loutky taženi za loket a celé předloktí je zcela uvolněno. Přesně, jak je ukázáno na obrázku (více pak na videu Kraul Snadno):

Ruka loutky

Uvolnění svalů na předloktí během přenosu nejenže předchází únavě rukou, také pomáhá zabránit odvedení energie stranou při přenosu a při zasunutí ruky do vody. Navíc je skvělé mít během plavání možnost si odpočinout, ne?

Ruku loutky Terry Laughlin, zakladatel Total Immersion, zavedl, když si v roce 2004 natrhl biceps na pravé ruce. Sám k tomu říká: "Bylo to dost nepříjemné. Běžné úkony jako zapnout si bezpečnostní pás nebo si nalít vodu z konvice, byly příliš bolestivé, abych to zvládl pravou rukou.

I přesto jsem pokračoval s plaváním - říkal jsem si, že ruka se rychleji zahojí, pokud zůstanu aktivní. Po přibližně dvou týdnech jsem byl nucen upravit záběr, abych byl schopne plavat s minimální bolestí. To se mi povedlo pomocí těchto bodů:

'Vypnutí svalů' na ruce, když jsem ji začal vytahovat z vody. Místo toho jsem ruku zvedal pomocí lopatky a ramene.
Zasunutí ruky do vody dříve a v ostřejším úhlu.
Dovolení ruce se zanořit, dokud jsem necítil, že rameno je ve stabilní poloze a celá ruka je připravená účinně uchopit vodu.

K mému velkému překvapení jsem brzy plaval bez bolesti. Co bylo ještě lepší, po třech týdnech jsem plaval o něco rychleji, než před zraněním. To vše, když jsem nebyl schopen si nalít vodu z konvice."

Jak to funguje?

Pomocí anatomie, fyziky a mechaniky záběrů najdeme několik důležitých aspektů, které účinnost přenosu ruky loutky vysvětlují:

  1. Odpočinek pracujícím svalům. Svaly, které během podvodní fáze pracovaly, si mohou na chvíli odpočinout, což šetří energii a zabraňuje svalové únavě.
  2. Eliminace 'vrhacích' sil. Pokud přenášenou ruku nekoordinovaně mrskneme dopředu, projeví se to v celém těle, které se dostane z rovnováhy a ideální polohy. Naproti tomu přenos s rukou loutky neohrozí to nejdůležitější - rovnovážnou a hydrodynamickou polohu.
  3. Nejkratší možná cesta. S vyvěšenou rukou loutky ruku dopředu přenášíme po nejkratší cestě. To nám umožní zvýšit frekvenci záběrů, aniž by se to negativně odrazilo na délce záběru. Tím pádem plaveme rychleji účinněji.

Proč mám ruku loutky rád

  • S přenosem ruky loutky jsou svaly na rukou téměř neunavitelné. Na kempu v Turecku jsem byl schopen v kuse plavat více jak 7km, aniž by se projevila svalová únava.
  • Uvolněný přenos mi během triatlonových závodů umožní udržet ruce čerstvé pro cyklistickou část, kde držením řídítek ruce mnohem více namáhám.
  • Při plavání na volné voě ruka loutky velmi dobře absorbuje nárazy, které vlny způsobují. I když plavu se vlnách, střed těla zůstavá stabilní a jsem v ideální plavecké poloze.
  • Neznám bolest ramen, typickou pro většinu horlivých plavců.

Podívejte se na video, kde plave Shinji Takeuchi a pak si to vyzkoušejte i vy.

 

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.