Proč marníme energii

Autor: Terry Laughlin

Pokud se plaváním cítíte frustrováni, máte spoustu společníků. Lidé jsou „pevně naprogramováni“ plavat neúčinně a prakticky všichni pracujeme příliš tvrdě a přitom plaveme tak pomalu. Nazývám to Univerzální problém lidského plavání. Toto jsou tři důvody, proč je lidské plavání tak neúčinné.

1. Myslíte si, že se potápíte

Ano, potápíte se … a měli byste! Pro normální tělesnou kompozici je přirozená poloha lidského těla 95% pod vodou – tj. pouze 5% nad hladinou. Jediná část našeho těla, která dobře pluje na hladině, jsou plíce; všechno co je pod hrudní kostí, má takovou měrnou hustotu, že se přirozeně potápí. Gravitace stahuje boky dolů a vztlak vytlačuje hruď nahoru. Ve skutečnosti se nepotápíte (tedy kromě velmi málo svalnatých jedinců s těžkými kostmi), spíš plavete „do kopce“. Nicméně, protože si myslíte, že se potápíte (a vnitřní gyroskop vašeho těla vnímá nerovnováhu), nastoupí instinkt přežití a vy uděláte vše, abyste zůstali na hladině. Záběry „přežití“, které z toho vyplynou, jsou jednak neúčinné, jednak vyčerpávající.

Během let zarputilého úsilí se někteří plavci naučí odplavat delší vzdálenosti, přičemž promarní více než 95% vydané energie. A s každým neúčinným záběrem se „bojové dovednosti“ ukládají stále hlouběji do svalové paměti.

2. Voda je zeď

Voda je téměř tisíckrát hustší než vzduch. Zkuste si představit, jak „hustý“ je vzduch, když vytáhnete ruku z jedoucího auta. Tím si můžete uvědomit, jak silný může být odpor vody i při nejnižších rychlostech. Abyste to lépe pochopili, zkuste se projít – nebo ještě lépe proběhnout – v bazéně.

Nejlepším příkladem designu minimalizující odpor je trup letadla. Trysková letadla, auta překonávající rychlostní rekordy, superrychlé vlaky, torpéda, dokonce i veslové čluny mají podobný tvar – zúžená vpředu i vzadu a aerodynamický, případně hydrodynamický střed. Stejně vypadají i ryby. Lidské tělo se tomuto ani v nejmenším nepodobá a zde je skryt hlavní důvod, proč se člověk unaví tak rychle a zároveň plave tak pomalu.

U trupu letadla ostrá špička pozvolně odděluje molekuly vzduchu; ty se pak pohybují hladce, když se dostanou k širší části trupu. Jestliže je vedoucí hrana hrubá nebo tupá, nebo naše tělo nehydrodynamické, molekuly se pohybují chaoticky. To má za následek vlny, turbulence a víry snižující rychlost. Vlny a turbulenci můžete dramaticky snížit tím, že přehodnotíte a přetvarujete své plavecké tělo. Když to uděláte, budete plavat dále a rychleji se stejným, možná dokonce menším úsilím.

3. Voda se obtížně drží

Voda může být neústupná, když se skrze ní snažíme pohybovat. Když ji však chcete tlačit zpátky při záběru, tak pokud pozorně nezabíráte, často se jen rozvíří. Ruka je drobná v porovnání s hmotou těla, kterou se pokouší pohánět. I když to děláte bezchybně, tlačit vodu zpět je velmi neúčinná forma pohánění.

Když se spojí pocity topení, nestabilní tělo, velký odpor vody a nízká záběrová síla, plavání je jako byste se pokoušeli na kole vyjet kopec pokrytý ledem. Tradiční plavecké techniky posilují všechny tyto neúčinné tendence tím, že nutí kopat tak, že se vaří voda, rotovat rukama a plavat nekonečné vyčerpávající intervaly, abyste se imunizovali od únavy, která z takové činnosti nevyhnutelně vyplývá. Techniky, které kladou důraz na kop a záběr, nikdy nemohou být účinné v médiu, které je velmi vzdorující a nabízí jen malou trakci. A tím, že ignorujete svou nerovnováhu a nestabilitu, jen upevňujete své „bojové dovednosti“.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.