Jak na rytmické dýchání při kraulu?

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Pokud se nějaký problém mezi plavci pravidelně opakuje, je to dýchání při kraulu. Opakovaně slýchám, že plavci nemají dost času se nadechnout, klesají jim při nádechu nohy a celý styl jsem jim rozhodí. Jsou z toho frustrovaní, protože většinou zvládli sladit celkovou kraulovou koordinaci. Jen to dýchání jim stále nejde. Pojďme se tedy podívat, jak dýchání při kraulu zlepšit.

Při nácviku svého vlastního plavání a sledování účastníků kurzů metody úplného ponoření jsem si uvědomil, že rytmické dýchání při kraulu je nejnáročnější a nejkomplexnější ze všech plaveckých dovedností.

I po 20 letech plavání si jsem vědom toho, že dýchací dovednosti jsou oblast, kde se mohu zlepšovat. Zejména na udržení vedoucí ruky v optimální poloze a na udržení hlavy v lini páteře. Je to "dlouhodobý projekt". Jedná se o jemné a precizní dovednosti, na které je třeba se hodně soustředit. V porovnání s tím je 200m motýlkem hračka.

Nejčastější chyby, které způsobují nedostatek vzduchu, plýtvání energií a díky kterým s vodou bojujete, jsou:

  • ztráta rovnováhy
  • zvedání hlavy - nebo její nezávislý pohyb
  • pokles nebo propadnutí vedoucí ruky
  • přerušení záběrového rytmu

Abyste dýchali a zabírali účinně, vašimi dovednostími cíly by se měly stát:

Hlavu udržet dole a otáčet se tak akorát. Tento obrázek, foto obrazovky z Lekce 6 na DVD, zobrazuje žádoucí polohu hlavy a míru otočení. Zejména si povšimněte, že pravá část plaveckých brýlí je stále maličko pod vodou a dolní koutek rtů je také těsně pdo hladinou.

Dýchání 1

Linii těla udržujte dlouhou a udržujte účinnou "úchopovou" pozici, takže vodou mezi nádechy proplouváte co nejdále.

Další obrázek ukazuje dýchací cvičení nazvaný plavání a otáčení, znázorněné v Lekci 6. V tomto cvičení se přestáváte otáčet těsně před hladinou. To usnadňuje zbavit se zvyku nadměrného otáčení a zažít si účinnou polohu úchopu, když se otáčíte směrem k hladině. Jak tohle, tak další cvičení vyžadují trpělivý nácvik.

Dýchání 1

Nácvik plavání a otáčení usnadňuje přechod k "normálnímu" dýchání, přičemž udržíte stejnou dlouhou linii těla a účinnou polohu úchopu, jak je ukázáno níže.

Dýchání 1

Jak už jsem psal výše, jedná se o dlouhodobý projekt. Dopřejte si proto na nácvik jednotlivých prvků dostatek času a vytrvejte. Když se dýchání podaří sladit s celým kraulem a vy jste schopni plavat jakkoli dlouho chcete, je to úžasný zážitek :-).

 

Všechny tyto obrázky jsou ze šesté lekce DVD Kraul Snadno, která je zaměřena vylepšení dýchacích dovedností a ukazuje kroky k jejich zlepšení. I segmenty v lekcích 2, 3 a 4 stejného DVD se zaměřují na jiné aspekty dýchání. Také DVD O2 v H2O je kompletním průvodcem pro rozvoj dýchacích dovedností.

 

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.