Stagnace

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Nedávno se od Davida na diskuzním fóru Totálního plavání objevil příspěvek nazvaný Stagnace:

Asi tak před půl rokem, jsem na sobě zpozoroval, že už se nelepším. Jsou i dny, kdy plavu spíše hůř a to se mám pořád v čem zlepšovat. Týká se to hlavně rychlosti a vytrvalosti. Nejhorší ale je, že tím jak stagnuju a horším se, tak má pocit, jako by mě to přestávalo bavit. Musím se většinou přemlouvat. Nevím, ale možná je to tím, že už na to nemám tolik času jako dřív. Znáte někdo způsob jak docílit toho, abych se zase zlepšoval a vrátila se mi chut do plavání?

Na to Jaromír odpověděl:

Byl jsem na tom Davide po dvou letech přesně stejně jako Ty. Ale pak jsem si řekl, že není důležitý výkon, vytrvalost a rychlost, ale vypilovat styl tím, že se budu zaměřovat na jednotlivé části pohybu, které si zafixuji správně provedené a nebudu řešit rychlost a vytrvalost. Takže jsem se nějaký čas věnoval např. přesné dráze a uvolnění ruky ve vzduchu a jejímu správnému úhlu zanoření, pak natočení těla a přímému směru se správnou polohou ruky pod vodou, pak kontole uvolnění svalů celého těla, aby makal jen ten sval, který má a ostatní byly uvolněné atd. Postupuju vždy po částech a teprve když mám pocit, že už něco umím alespoň trochu slušně, věnuju se další části těla. Tím jsem přestal řešit výkon a učím se stále něco nového, takže mě to více baví.

To, co napsal Jaromír, je jedna možnost, na co se zaměřit; pro začínající plavce asi nejlepší. Další možnost je, že se zaměříme na měřitelné veličiny.

Co to znamená, že se, Davide, nelepšíš? Píšeš rychlost a vytrvalost. O kolik plaveš pomaleji a jak se zhorší vytrvalost? Máš další ukazatele, které mohou lépe určit, kde zhoršení nastává?

V Totální plavání používáme 5 měřitelných veličin:

  1. počet záběrů na bazén (PZB) - kolik záběrů potřebujeme na překonání délky bazénu
  2. tempo - jak rychle každé tempo provádíme
  3. rychlost - jak rychle odplaveme danou vzdálenost, nejčastěji se udává v min/100m
  4. vzdálenost - kolik metrů nebo km uplaveme
  5. odpočinek - jak dlouhá je pauza před další úsekem

Znalost těchto veličin nám dává široké možnosti, na co se můžeme zaměřit. Pokud si pomůžeme Kaizen cyklem:

kaizen cyklus

velmi dobře poznáme, kde je hranice mezi vědomou neschopností a vědomou schopností. Např. na 25m plaveme s 16 PZB, ale na 100m už je to 19. Vidíme tedy, že s rostoucí vzdáleností roste i PZB. Naším cílem tedy může být, aby se PZB na 100m udržel na 17.

Dalším příkladem může být plavání s Tempo Trainerem. Při tempu 1.2 plavu 25m na 17 záběrů, ale při tempu 1.1 už je to 22 záběrů. Jako dílčí cíl si můžu stanovit 20 PZB při tempu 1.1.

S výše uvedenými měřitelnými veličinami máme velmi rozmanitou škálu prvků, které můžeme postupně zlepšovat. Plavecký trénink je pak zajímavější, zábavnější a máme přesná čísla, pomocí kterých můžeme sledovat, v čem se lepšíme a kde stagnujeme. Pak budeme vědět, na co se v tréninku zaměřit, aby místo stagnace nastalo zlepšení.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.