Strach z vody - jak ho překonat?

Autor: Tomáš Vojtěchovský

V předchozích článcích jsme si řekli něco o plavání jako vhodné aktivitě pro náš volný čas, jeho zdravotní přínos a seznámili jsme se se základy správné plavecké techniky. Dnes si povíme o strachu z vody, který spousta lidí má a který jim nedovoluje plně využít lehkost a plutí ve vodě.

Strach z vody je velký nepřítel plavání a brání lidem vychutnat si nadnášení vodou a uvolnit své tělo. Může způsobovat i izolovanost od přátel a kamarádů, se kterými by rádi trávili svůj volný čas, ale jejich obava z vody je silnější a proto se vodním radovánkám raději vyhýbají.

Jak strach z vody překonat?

Především je třeba si uvědomit, že voda není nebezpečná. Každého z nás voda nadnáší a pokud se uvolníme, lehkost a nadnášení pocítíme. Nejdůležitější tedy je naučit se ve vodě být uvolněný. To je základem k dalšímu pokračování.

Začínejte se s vodou seznamovat velmi zvolna a učte se cítit, jak voda působí a reaguje na vaše tělo. Postupně se s tímto pro člověka nepřirozeným médiem sžívejte, klidně dýchejte a uvědomujte si své pocity. Pokud začnete cítit strach, tak se zastavte a zjistěte příčinu. Přešla mi nečekaně vlna přes obličej a já se lekl(a)? V tom případě si vodu na obličej šplouchněte ještě jednou. Teď už na to budete připraveni a uvědomíte si, že se nic tak hrozného neděje, voda zase steče a vy jste v bezpečí. Když to uděláte několikrát, zvyknete si a už vás to příště nerozhodí.

Všem začínajícím plavcům doporučuji pořídit si plavecké brýle. S brýlemi se budete cítit mnohem bezpečněji a pohodlněji. Uvidíte, kam se potápíte a zjistíte, že pod vodou není nic nebezpečného a nehrozí tam žádné nebezpečí. Také vás nebudou pálit oči a nehrozí zarudlost nebo oteklost očí.

Ze začátku jsou ideální hry ve vodě, která je dostatečně teplá a mělká. Radujte se z pohybu a když už v bazéně jste, vychutnejte si to. Pobyt v bazéně by to pro vás vždy měl být příjemný zážitek. Výborné je chodit do bazénu ještě s někým, kdo vám dodá odvahu a s kým se povzbudíte. Sdělujte si své pocity - tím si je lépe uvědomíte a můžete se na ně více soustředit.

Další vliv na pobyt ve vodě má stud z toho, že se vody bojíte a neplavete jako olympijští plavci. Stydíte za to, když vás ostatní vidí vystrašené a nešikovné. Už předem si představujete, jak to bude vypadat: všichni na mě zírají, smějí se a nechápou, proč se takhle plácám a bojuji s vodou.

Takový program si nedovolte a naopak si vytvořte scénář, kdy vodou lehce a elegantně plujete, s úsměvem na rtech. Důvěřujte sami sobě a věřte, že to dokážete. Uvidíte, že časem si na svůj strach ani nevzpomenete a plavání pro vás bude radostné a zdravé strávení volného času.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.