Tajemství rychlosti

Autor: Terry Laughlin

Jeden ze způsobů, jak vyhodnotit účinnost tradičního tréninku, je zeptat se: pokud plavání delších vzdáleností a s větší námahou zrychluje, proč je tolik plavců, kteří zoufale hledají odpověď na otázku "Jak mám plavat rychleji?" Jestliže jste zkusili plavat s větší námahou, pravděpodobně jste zjistili, že jediné, co je možné garantovat, je, že budete rychleji unavení. Laktátová tolerance, zvyšování VO2max, atd. jsou jen vznešenější verze pro plavání s větší námahou. Abychom nalezli lepší řešení, potřebujeme lépe pochopit problém.

Když chceme plavat rychleji, je potřeba nalézt způsoby, jak se vypořádat se třemi prvky, které rychlost omezují a které jsou stejně nevyhnutelné jako smrt a daně: energie, odpor a věk.

1. Energie

Jednoduše řečeno, lidští plavci jsou stroje na plýtvání energií. To znamená, že jako pozemští savci vrženi do vody se chovají jako ryba na suchu.

Z toho je jasné, že pokud se zaměříme na metabolický trénink, řešíme špatný problém. Spíše než abychom vytvářeli více energie, je mnohem účinější se zaměřit na menší plýtvání. Toho dosáhneme pouze nervosvalovým tréninkem.

2. Odpor vody

S vyšší rychlostí odpor vody roste exponenciálně. To by nás mělo vést k přehodnocení představy, že více síly rovná se rychlejší plavání.

Tedy ani silový trénink neřeší ten správný problém. Větší síla nás při plavání nezrychlí a pokud, tak jen velmi málo. Co nás zrychlí, je snížení odporu vody. Opět - dosáhneme toho pouze nervosvalovým tréninkem.

3. Věk

Naši rychlost omezuje i to, že s přibývajícím věkem každoročně ztrácíme část naší aerobní kapacity a svalové síly. Svědomitý trénink tento proces může zpomalit, ale ne zastavit. Když se tedy zaměřujeme jen na kondiční přípravu a silový trénink, jediné, na co se s přibývajícími roky můžeme těšit, je postupná ztráta plavecké rychlosti.

Naprosti tomu nedávné výzkumy ukázaly, že mozek a nervový systém se mohou zlepšovat a zvyšovat své schopnosti minimálně do 70 let. Nejenže můžeme zdokonalovat svoje plavecké schopnosti v mnohem pozdějším věku, než se můžeme zlepšovat kondičně nebo silově, nervosvalový trénink je mnohem přesněji cílen na schopnosti, díky kterým budeme plavat rychleji.

Nervosvalový trénink také významně zvyšuje naše šance, že minimalizujeme ztráty schopností, které jsou spojeny s věkem a že se ve středním a pozdější věku můžeme v plavání zlepšovat.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.