Můžete se "naučit talent"?

Autor: Terry Laughlin

Poprvé jsem se zkusil dostat do plaveckého týmu ve 12 letech. Ačkoliv se jednalo jen o tým základní školy, který se scházel 4x týdně, aby se zúčastnil každoročních školních závodů, tak jsem se do týmu nedostal. Ve skutečnosti, mé plavání podnítilo jednoho z plavčíků k pokusu o záchranu.

O dva roky později jsem to zkusil znovu a tentokrát jsem uspěl - ne proto, že bych se v plavání zlepšil, ale protože brali všechny příchozí. Od toho momentu jsem si plavání zamiloval a neodradilo mě, že jsem se ze začátku kvalifikoval jen do závodů nováčků, kde jsem soutěžil s chlapci o 3 roky mladšími. Tam jsem vyhrál svou první medaili. Jako dálkový plavec jsem na vysoké škole se mi podařilo vyhrát několik nevýznamných závodů, ale nic nenasvědčovalo tomu, že budu velkým závodníkem.

Přesto jsem si ve věku 55 let stanovil tři cíle, které mohou být nazývány troufalými pro někoho s tak nicotnou historií: 1. vyhrát americké mistrovství veteránů v dálkovém plavání, 2. překonat americký rekord veteránů v dálkovém plavání a 3. získat medaili ze světového mistrovství veteránů. Během července až listopadu 2006 jsem dosáhl všech třech cílů, vyhrál jsem dva americké tituly (na 3 km a 2 míle) a překonal dva americké rekordy (na 1 a 2 míle).

To nutí k zamyšlení nad dvěmi důležitými otázkami: (1) jaké úrovně úspěchu můžeme dosáhnout a (2) jakou úlohu hraje "talent"? Jestliže někdo tak prokazatelně průměrný jako já může dosáhnout národních titulů nebo rekordů, jaké cíle jsou realistické pro ostatní? Těmito otázkami se nedávno zabývala skupina vědců a výzkumníků. Anders Ericsson, profesor psychologie na Floridské univerzitě a jeho kolegové nedávno publikovali "Cambridgeskou příručku pro odborné a obratné výkony". Vědci studovali odborníky z oblastí sportu, chirurgie, hudby a šachů. Odhalili, že talent je hodně přeceňován. Mistrem se člověk nenarodí, ale stane.

Spousta z nás se přestane zlepšovat, protože uvěříme, že jsme se narodili obyčejnými a průměrnými. Zatímco se nám často zdá, že talentovaným lidem jde vše snadno, Ericsson říká, že opak je pravdou. "Ti nejlepší téměř vždy cvičí nejvíce". Například vítězové klavírních soutěží do věku 20 let průměrně cvičili více než 10000 hodin, zatímco ti neúspěšní jen 2000 - 5000 hodin.

Ale pouhé opakování není zárukou toho, že se stanete lepšími než druzí. Tiger Woods dominuje PGA Tour, to ale neznamená, že ostatní jsou lenoši. Ericsson vysvětluje, že nejlepší cvičí cílevědomě a pozorně. Nazývá to "soustředěné cvičení".

Průměrní lidé mají tendenci k pocitu, že vše zvládají, pokud mají sebedisciplínu k odbouchání 100 forhendových úderů nebo k přetrpění dlouhých sérií kraulařských intervalů. Ti nejlepší si ale stanoví specifické cíle úzce spojené s mistrovstvím, o které usilují, zůstávají v přítomném okamžiku a nikdy nejsou se svým výkonem spokojeni. Tiger Woods zkoumá videoukázky nebo fotografie svých úderů, analyzuje každou část, pak cvičí jemné tahy dokud nejsou plně automatizované. A když už vyhrával více než kdokoliv jiný, podstoupil 19ti měsíční přípravu, během které přestavěl svůj úder. V průběhu přípravy se výrazně zhoršil a zvítězil jen na jediném turnaji. Pak se vrátil dominantnější než kdy předtím, vyhrál 10 ze 14 turnajů a ve věku 24 let získal golfový Grand Slam.

Zatímco průměrní plavci se soustředí zejména na kondici a odplavané bazény, přičemž stále dokola opakují neúčinný záběr, Alexander Popov, nejvýznamnější sprinter historie, někdy trénoval až šest hodin denně na závody, které trvaly méně než 50 sekund. Když se ptali proč, tak Gennady Touretski, jeho trenér odpovídal: "více možností pro naučení se a zafixování správné techniky".

Nejdůležitější zpráva pro nás je, že bychom se měli pouštět do nových výzev. Zejména těch, o kterých jsme přesvědčeni, že vyžadují talent, o kterém najisto víme, že nemáme. Plavání je mezi všemi sporty jedinečné v příležitosti, kterou nabízí ke kompenzaci fyzické "průměrnosti" maximální uvědomělostí. Pohyb lidského těla skrze vodu vyžaduje tolik jemných dovedností, že kombinace času a pozornosti může k vašemu mistrovství přidat více, než může jakýkoli věk ubrat z fyzických kapacit.

Plavat účinně je mnohem více dovednostní hra než sportovní souboj. Tato hra je více než silou nebo vytrvalostí ovlivněna tím, jak dobře vyřešíte hlavolam pohybu. A hlavolamy se řeší zvědavostí, sebeuvědoměním a trpělivostí; schopnosti, které se zlepšují s časem.

Steve Kelly, oddaný plavec popisuje svůj vlastní přístup v diskuzním fóru: "Cítím, že se den za dnem blížím k základům lepšího plavání. Myslím na tento hlavolam každý den. Sleduji úryvky z DVD Volný způsob jednoduše znovu a znovu, abych si tyto obrazy vryl do paměti. Ptám se sám sebe: ‚jak to ti lidi dělají?' Pak jdu do bazénu a opravdu zpomalím a izoluji klíčové pohyby, které mě pohání vpřed a udržují mě v rovnováze. 'Kde mám dlaně a ruce? Jak je cítím? Jaké drobné změny mohou změnit pocit v dlaních? Cítím se ztuhlý nebo strnulý?' Kdykoliv vidím dobrého plavce, tak studuji co dělá a porovnávám jeho plavaní se svým. Je důležité mít zvídavou a houževnatou povahu. Plavte tak často, jak jen čas dovolí. Pokud se do vody dostanete denně, máte lepší šanci na zvládnutí včerejších problémů."

Podstatou zlepšeného plavání není nějak se dostat na druhý konec bazénu, ale sledování, jak provádíme každý záběr a na hlubší úrovni jak tyto záběry prožíváme. Plavání poskytuje více příležitostí k tomu nechat se vést pocitem než jakýkoliv jiný sport. V médiu tak hustém jako voda plaveme doslova v moři pocitů.

Zatímco ostatní plavci sledují čísla, já přemýšlím o tom, jak každý záběr cítím, co tyto pocity prozradí o účinnosti a jak se každým záběrem vytváří svalová paměť. Zatímco ostatní přemýšlí o "tréninkovém efektu" jejich plavání v termínech energetického systému, představuji si elektrické signály cestující z nervů mých dlaní do mozku a zpět do svalů jak se pokouším řídit nepolapitelnou vodu o trochu lépe. A zatímco ostatní se soustředí na to, jak být silnější a odolnější, já se snažím být ve vodě plynulejší a hladší. S tímto programem se připravuji na mistrovství světa, které se bude konat v dubnu 2008 v australském Perthu. Připojíte se ke mně?

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.