Základy: začínáme používat Tempo Trainer

Autor: Terry Laughlin

Většina plavců metody úplného ponoření, kteří Tempo Trainer (TT) použijí poprvé, začíná na tempu 1,6 až 1,7. To nejlépe odpovídá tempu většiny plavců, když si zvykají na nové, uvědomělé plavání kraulu. Při vašem prvním tréninku s Tempo Trainerem experimentujte a snažte se zesynchronizovat pípání se vstupem ruky do vody, s otočení kyčlí a (pokud používáte dvoudobý kop), s každým kopem. Pro většinu se zdá být nejúčinnější synchronizace s pohybem kyčlí. Já používám všechny tři a všechny jsou cenné.

Je vaše dýchání rytmické? Pokud zjistíte, že při nádechu se oproti pípání zpožďujete, pak je s nádechem něco v nepořádku. Trénink s TT je dobrý způsob, jak to napravit tím, že vás nutí nádech stihnout do neměnného rytmu. Vyzkoušel jsem mnoho rozličných dýchacích technik, abych zjistil, jestli s některou ztrácím účinnost nebo rytmus. Mým cílem bylo dosáhnout stavu, kdy dýchání nemělo vliv na konzistenci a účinnost. Plaval jsem úseky, při kterých jsem dýchal jen vpravo, jen vlevo a s každou možnou kombinací oboustranného dýchání, dokud jsem si nebyl jist, že můj záběr zůstává naprosto soudržný a konzistentní.

Úvodní série

Plavte 10 (případně více nebo méně) x 50. Počítejte si záběry a udržujte tempo konstantní. Vaším cílem je zabránit zvýšení počtu záběrů na bazén (PZB) během celé série. Cílem pro pokročilé by mohlo být v průběhu série snižovat PZB při konstantním tempu.

Plavte 10 (případně více nebo méně) x 50. Počítejte si záběry každého úseku. Periodicky zvyšujte tempo (tedy snižujte čísla na displeji). Vaším cílem je udržet stejný PZB - nebo minimalizovat jeho nárůst - když zvyšujete tempo. Když tuto sérii zkoušíte poprvé, můžete zvyšovat o 0.01 pro každý 50m úsek. Sledujte, o kolik se zvýší počet záběrů při posledním úseku oproti prvnímu. Když tuto sérii později opakujete, vaším cílem je přidat méně záběrů během série. Dosti pokročilá úroveň kontroly temp a s tempem nastaveným v mírném pásmu je taková, že udržíte stejný PZB během celé série. Pokud zvyšujete tempo po 0.01 po každé 50, tempo se zvýší o 0.1s při poslední sérii. Jestliže je váš počet záběrů řekněme 35, znamená to, že jste rychlejší o 3,5s (35 záběrů x 0,1s) při poslední 50 oproti první.

Plavte 50-100-150-200. Udržujte nastavení tempa a počet záběrů konstantní i při prodlužujících se úsecích Cíl č.1 Pokračujte s udržením konstantního počtu záběrů během celé série. Cíl č.2 I když se zvyšuje vzdálenost, neměli byste cítit větší únavu nebo úsilí. Cíl č.3 Udržujte konzistentní PZB při delších úsecích (pokud to tak je, víte, že vaše tempo je konzistentní)Velmi pokročilý cíl Zvyšte tempo pro delší vzdálenost a minimalizujte nárůst PZB. Po několika takovýchto sérií a zvládnutí cíle č. 3, můžete zvýšit vzdálenosti na 100-200-300-400 nebo 200-400-600-800 se stejnými cíly.

Plavte 50-100-150-200-150-100-50. Udržujte PZB a tempo konstantní, když se zvyšují vzdálenosti. Zvyšuj te tempo a udržujte PZB konstantní, když se vzdálenost snižuje.

Více informací o Tempo Traineru.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.