Praktické zkušenosti s Tempo Trainerem

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Je vás čím dál víc, kteří jste si objednali a používáte Tempo Trainer. Jedním z nich je i Martin Hrazdira, který mi napsal o svých zkušenostech. V tomoto článku si můžete přečíst jeho postřehy, připomínky a výhrady a moje odpovědi.

MH: Tempo Trainer používám přibližně měsíc a snažím se s ním plavat skoro všechny tréninky a pocity mám spíše smíšené. Pípání při plavání je fajn, jenom se mi nedaří najít rovnováhu mezi délkou tempa a rychlostí ani vymyslet, jak z tréninku co nejvíc vytěžit při jeho používání.

TV: To by neměl být takový problém - počítáš si záběry, víš s jakou frekvencí Ti to pípá a podle toho si dopočítáš celkovou rychlost. V určitém okamžiku Ti rychlost začne klesat i s rychlejší frekvencí (neúměrně se zvýší počet záběrů). U mě je to teď kolem 1,1 - cítím, že je to na mě moc rychlé, ruce jen přehazuju a pořádně se nesklouznu. Zkouším proto plavat kratší úseky (50-100m) kolem této frekvence, abych si udržel skluz a pocit pohody. Začnu třeba na 1,2, tam se cítím dobře a po setinách snižuju. Když už cítím, že je to "rozbité", tak přestávám zvyšovat frekvenci a snažím se získat zpět pocit plynulého plavání. Takhle se učím plavat s vyšší frekvencí a udržet si počet záběrů, což vede ke zvýšení rychlosti.

Z fyziky rovnice pro rychlost je v = s/t a převedeno pro plavání s je délka záběru a t je čas, za který ten záběr uděláš. t je možné nahradit frekvencí (=1/t) a rovnice pak vypadá: v = (délka záběru) x (frekvence záběrů). Z toho vyplývá, že pokud zvýšíš jedno a udržíš druhé, plaveš rychleji.

Chce to si hrát, experimentovat a pozorovat jak se Ti plave. Vždycky si dát maličko těžší úkol, než takový, který už jsi zvládl. Ten Ti pomůže se zlepšit, ale zase není moc těžký, jinak už je to frustrující. Doporučil bych spíš kratší úseky s častější změnou frekvence.

MH: Jako jednoznačné plus vidím hlídání tempa, kdy fakt zpomaluju a zkracuju záběr a s "pípačem" to člověk uhlídá, tedy dokud má na to síly.

TV: Jo, přesně tak, člověk má tendenci zpomalovat, ale TT mu drží konstantní tempo. Pokud cítím, že už to nezvládám a dochází síly nebo se mi neplave dobře, tak raději zpomalím než abych to za každou cenu s danou frekvencí udržel. Pak stejně neplavu rychleji, jen se trápím a spíš než trénink plavání je to trénink boje s vodou, což nemá smysl.

MH: Jako jednoznačně negativní vidím provedení. Přijde mi to velké a klip mi nepřijde ideálně vymyšlený. Jediná poloha, ve které mi to jakž takž drží, je těsně za uchem, ale i tak jsem TT 2x v bazéně ztratil a hledal, přičemž podruhé jsem neměl v očích kontaktní čočky a pěkně se zapotil, než jsem ho našel. Kdybys měl nějaký lepší tip, kam jej umístit, budu rád. Chtěl jsem ho taky použít u delfína, ale to je bez šance, protože kolem ucha mi jde ruka a okamžitě TT sestřelím.

TV: Je trochu větší, to je pravda (průměr 4,3 cm, výška 1,2 cm). Nikdy jsem ale neměl problém s tím, že by mi spadl (ba ne, teď si vzpomínám, že jednou jo (-:). Dávám si ho na gumu od brýlí doprostřed do toho místa, kde končí páteř a začíná hlava. Když zakloníš hlavu, tak je tam takový důlek (nevím, jak to moc popsat, snad to chápeš) a tak si TT sedne a celé plavání o něm nevím (tedy když zrovna nepípá (-:).

MH: Trochu se stydím, že jsem umístění v týle neodhalil sám, dneska jsem s tím plaval a pohoda, počítám, že půjde i delfín, toho testnu asi zítra a bude to asi teprve ta pořádná "výživa" :-).

Taky manipulace s ním je nešikovná, když chci střídat motivy s a bez, tak sundávání a nasazování zabírá dost času.

TV: To už jsem se taky naučil, dá se to ovládat i bez sundavání - jen nahmátneš správný čudlík a měníš frekvenci, případně vypínáš/zapínáš. Trochu nepříjemné je to, že při zapínání to zvýší frekvenci o setinu (Tempo Trainer se zapíná a frekvence zvyšuje tím samým, pravým čudlíkem. Levým se frekvence zvyšuje a vypíná se stisknutím obou čudlíků) a je s tím třeba počítat. Řekl bych, že je to otázka cviku a zvyku.

MH: Jak se s tím plave Tobě?

TV: Nějak si nedovedu představit, že bych už plaval bez něj. Neplavu s ním pokaždé, ale když už ho používám, mnohem víc mě to baví, přesně vím, jak plavu a co mi zrovna jde nebo nejde. Plavu série s krátkými úseky a snižuju frekvenci (např. 21x 50m s 1,2-1,0). nebo 4x(4x50m + 2x200m). 50m úeky v tempu 1,1s, 200m úseky bez TT, jen počítám záběry a snažím se je udržet celých 200m. Případně 100-200-300-400-500-400-300-200-100 (nebo 2x50-2x100-2x150-2x200-2x250-2x200-2x150-2x100-2x50). Když se délka úseku zvyšuje, frekvenci nechávám konstatní, od druhé 400 dolů si frekvenci snižuju.

Dá se toho vymyslet spousta a čas v bazéně letí. To se mi předtím nestávalo, někdy bylo plavání rutinní a monotónní, počítání dlaždiček bylo celkem nudné :-).

Na stránku Tempo Traineru.

Martin Hrazdira je nadšený amatérský triatlet a o svých tréninkových a závodních zkušenostech píše na svém blogu jako Ječmínek Máselník.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.