Trénujte své tempo

Autor: Terry Laughlin

Když dosáhne účinnost vašeho záběru rozumné úrovně – nezmění se o více než o 10%, když zvyšujete vzdálenost – můžete začít trénovat tak, abyste tyto záběry postupně prováděli s vyšší frekvencí. Tady přichází ke slovu Tempo Trainer. Tempo Trainer je malý elektronický metronom, který vysílá akustická pípnutí. Frekvenci pípání je možné měnit po setinách sekundy. Více informací o Tempo Traineru.

Umístěte TT pod čepici nebo na gumičku brýlí a jednoduše synchronizujte vstup ruky nebo pohyb kyčlí s pípnutím. Pokud udržíte PZB konzistentní při zvyšující se frekvenci, pak budete plavat rychleji. Například nejprve plavte 50m na 35 záběrů tempem 1.5sekundy na záběr. Pak plavte dalších deset 50 a zvyšujte frekvenci o 0.01 sekundy pro každou 50 – drobná změna, kterou ale můžete pocítit. Posledních 50m pak budete plavat tempem 1,4 sekundy na záběr. Pokud se vám podařilo udržet stejný počet záběrů na bazén, tedy 35, tak poslední 50 bude o 3,5 sekundy rychlejší než ta první.

Co na TT oceňuji je, že při takovémto tréninku se rychlost "prostě přihodí". Namísto usilování o rychlejší plavání – což prakticky vždy znamená plavat tvrději – jen držíte svůj záběr v synchronizaci s postupně se zvyšujícím pípáním. Když to tak děláte, plavete rychleji. Většina plavců MUP, kteří s TT začínají, ho nastavuje na přibližně 1,5 až 1,7 sekundy. To je velmi volné tempo, ale odpovídají "novému" záběru. Brzy zjistí, že nervový systém se s překvapující rychlostí přizpůsobuje novým stimulům. A to je jedna ze skvělých vlastností – udržuje vaši pozornost na trénink nervového systému. Jak se tempo zvyšuje – a stejně i vaše plavání – i váš aerobní systém trénuje na vyšší úrovni.

Proč mám rád Tempo Trainer

Soustředí vás. Pravidelné pípání udržuje vaši pozornost při každém záběru.

Zlepšuje váš rytmus. Konzistentní rytmus je základní dovedností úspěšného plavání.

Učí vás neomylné tempo. Tempo je obvykle popisováno jako něco, co buď máte přirozeně – a někteří plavci mají vynikající cit – nebo je třeba nekonečně opakování k jeho naučení. Když plavete tempem 1:20 na 100m několiksetkrát, naučíte se, jak 1:20 vypadá. Ale s Tempo Trainerem, pokud jednoduše udržíte konzistentní počet záběrů synchronizovaný s neměnným rytmem zvukových signálů, udržujete i konzistentní tempo. Například pokud plavete 200m, tak namísto doufání, že jste schopni udržet stejné tempo ve druhé 100 nebo ho zkoušet udržet tak, že pracujete tvrději ve druhé 100, jednoduše držíte konstantní počet záběrů synchronizovaný s pípáním.

Vysvětluje, jak se "rychlost přihodí". Pokud udržíte konstantní PZB a zvýšíte rychlost záběrů, plavete rychleji – nebo pokud jste schopni zvýšit PZB méně než zvýšíte rychlost záběrů, plavete rychleji. Když to zažijete v tréninku, naučíte se, že plavecká rychlost je čistě matematický problém. - v = DZ x RZ Tedy jak rychle plavete (v) je násobek toho, jak daleko uplavete na jeden záběr (délka záběru, DZ) a jak rychle záběry děláte (rychlost záběrů, RZ). Není to tedy funkce toho, jak tvrdě dokážete pracovat nebo jak moc nepohodlí jste schopni tolerovat.

Soustředí vás na nejužitečnější a pozitivní pocity. Během delších nebo tvrdších tréninků nebo závodů je hlavní pozornost mnoha plavců zaměřena na to, jak se stávají více unavení nebo jak moc nepohodlí a bolesti cítí. S TT je vaše hlavní pozornost zaměřena na pípání a zda s nimi zůstáváte v synchronizaci. Další pozornost je relativní úroveň kontroly – jak hladcí, koordinovaní a uvolnění jste a jaké úpravy záběru vám pomohou udržet si pocit kontroly. Pokud pocit kontroly ztrácíte, je to signál, že jste blízko k překročení svých současných schopností.

Dává vám bezpříkladnou kontrolu nad tím, jak rychle plavete. Dává vám fyzickou schopnost vybrat si a zlepšit rychlost nebo tempo, což vede k psychologickému pocitu, že opravdu řídíte svou rychlost; to je základem jistoty a motivace.

Poskytuje jasné podněty pro účinné plavání. Pokud vedle sebe plavou dva plavci stejným tempem, ten s delším záběrem bude vždy vepředu. Také, při tempu 1.0 sekundy na záběr, 40 záběrů = 40 sekund a 41 záběrů = 41 sekund. Byla tu kdy jasnější odměna za účinné plavání? To vás soustředí na udržení účinného každého ze všech 40 záběrů.

Zdůrazňuje výhody tréninku nervového systému. Naučíte se, jak rychle se váš nervový systém může adaptovat na tréninkové podněty. Často zažíváte znatelné adaptace v pouhých 10 až 15 minutách. Když ho začnete používat, zjistíte, že během týdne zažíváte vzrušující pokrok.

Soustředí vás na trénink nervového systému. Připravenost vašeho nervového systému provádět určité úkoly – opakování účinných plaveckých pohybů při vyšších frekvencích, zatímco udržujete celkové uvolnění – má mnohem větší vliv na zlepšení, než trénink aerobního systému. Tempo Trainer poskytuje nejjasnější strukturu, podněty a odměny, které jsem kdy viděl v tréninku nervového systému.

Přináší přesná specifika tréninku aerobního systému. Většina tréninku aerobního systému je relativně náhodná. Ačkoliv se má za to, že je dobře organizovaný, je velmi neúčinný. V žádném momentu nemáme způsob, jak zjistit v jaké kondici právě jsme a nikdy nebyla nalezena souvislost mezi úrovní aerobní kondice a jak rychle budete plavat.

V jasném kontrastu, pokud se pohybujete 1,25 metru/ záběr (tj. 50 metrů na 40 záběrů) s TT a udržíte rychlost 1 sekunda na záběr, víte že za 40s odplavete 50m (plus počet pípnutí při odrazu, obvykle 3). Když trénujete v této kombinaci délky a rychlosti záběrů, váš aerobní systém rozvíjí schopnost provádět přesně tuto aktivitu. Pokud trénujete tak, abyste udrželi stejný PZB (40záběrů na 50m) při frekvenci 0,9 sekund na záběr, víte, že to odplavete za 36s (plus počet pípnutí při odrazu) a váš aerobní systém vyvine vyšší schopnost potřebnou pro zvládnutí této aktivity.

Více informací o Tempo Traineru.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.