Plavání, které mění život

Autor: Terry Laughlin

Ve své nově připravované knize Plavání, které mění život jsem si jako hlavní cíl dal poskytnout čtenářům širší pohled na plavání tím, že popíšu nový smysl plavání. Téměř každý si uvědomuje, že plavání je dobré pro tělo - nejsou zatěžovány klouby, je aerobní a při plavání pracují všechny hlavní svalové partie.

Část, která mění život, je vliv plavání na naše bytí - vše další, co náš dělá lidskými bytostmi. Chtěl bych zde sepsat, jak plavání může být přínosné pro zdraví i celkový tělesný a duševní rozvoj.

Plavání je obecně známá aktivita, ale téměř vše, co o plavání "víme", je chybné a vede k metodám, které omezují úspěch a uspokojení.

Základní chybou je opomenutí skutečnosti, že lidští plavci jsou suchozemští savci, kteří se pokouší zvládnou vodní aktivitu. Nejenže naše těla jsou nedostatečně vybavena pro vodní prostředí, ale evoluce v nás zakódovala instinktivní reakce na pobyt ve vodě, které zhoršují problémy dané naší anatomií.

Problémy dobrého plavání (tedy s elegancí, lehkostí a radostí, stejně tak s tím plavat dále a rychleji) jsou považovány za překážky a obtíže. Ve skutečnosti ale představují jedinečnou příležitost. Lidský mozek se v průběhu let vyvinul v nástroj na řešení problémů. Pokud této mnohem silnější stránky lidské přirozenosti využijeme pro zlepšení plavání, zlepšíme nejen fyzické zdraví a kondici, ale naučíme se a vštípíme si postoje, chování a zvyky, které jsou blízce spojeny s

  • excelencí a velkými výkony
  • štěstím, naplněním a stavy plynutí a
  • delším životem.

Plavání nabízí potenciál, který může přinést transformaci a zlepšit fyzické zdraví.

Abychom proměnili plavání z aerobního cvičení v účinný nástroj sebe-realizace, začneme poznáním, že:

  • mechanický model plavání by měl být vodní, ne zemský
  • všechno, co děláme při učení vodní techniky, je pro nás jako suchozemce proti-intuitivní. Proto je zásadní, aby naše snaha byla nejprve uvědomělá a mentální, teprve pak fyzická.

Musíme promyšleně plánovat naši snahu o každý plavecký cíl - první odplavaný bazén nebo první kilometr, zvládnutí nového stylu, plavat v závodě nebo na volné vodě (nebo kombinace předchozích dvou, triatlon) - abychom se naučili vodní techniku. To vede ke dvěma revolučním přístupům:

  • Základní plavecké aktivity jsou rovnováha a hydrodynamičnost, ne záběry a kopání. Záběry a kopání se dějí, ale jsou vždy podřízeny rovnováze a splývavé poloze (hydrodynamičnosti).
  • Pro zlepšení plaveckých dovedností, rychlosti nebo vytrvalosti, bychom se měli nejprve zaměřit na trénink mysli, ne svalů a plic. Trénink svalů a plic přirozeně nastane, ale není to hlavní cíl. Hlavní je navrhnout a naplánovat si lekce a tréninky tak, aby odpovídaly tomu, jak mozek zpracovává informace, než jak svaly metabolizují energii.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.