Umění dýchání

Autor: Steven Shaw

Zvládnout dýchání je pro plavání zásadní. Vyrovnané a rytmické dýchání je základem k nalezení radosti z plavání a k získání maximálního zdravotního prospěchu z pobytu ve vodě. Problémy s dýcháním ale mají plavci všech úrovní a schopností.

Ať už jste zvládli techniku záběru jakkoli dobře, pokud jste se nenaučili sladit záběr s dýcháním, z plavání nebudete mít takový prožitek a prospěch. Prvním krokem je uvědomění si faktorů, které naše dýchání ovlivňují.

Co se při plavání s vaším dýcháním děje? Nechce se vám ze strachu z dýchání ve vodě ponořit obličej? Nemáte mezi záběry nikdy dost času k úplnému nádechu? Sotva při plavání popadáte dech? Vadí vám voda v nose, takže zadržujete dech tak dlouho, jak je to jen možné?

Přestože mnoho plavců problémy s dýchání přiznává, další, kteří si toho vědomi nejsou, vykazují při plavání symptomy nepohody a úzkosti. Samotná úzkost bývá hlavní překážkou k prozkoumání způsobů, jak při plavání účinně dýchat. Strach z dýchání je často podceňován a pak i jednoduché instrukce jako "pro nádech otáčej hlavu do strany" nebo "dýchej mezi záběry" mohou být nepoužitelné a nenabízí žádnou pomoc pro trápící se plavce. Špatně předpokládáme, že budeme vědět, jak se přesně držet těchto instrukcí a že se naučíme kdy a jak správně dýchat.

Tak malý zřetel na dýchání je slabý základ k nácviku plavání. I po mnoha letech špatné zvyky a mizerná koordinace mohou přetrvávat a kazit zážitek z plavání. Naučit se sladit dech a záběr není jednoduché, vybízí nás to k práci na sobě, k většímu uvědomění, co ve vodě děláme. Máme možnost zkoumat a objevovat optimální dýchací techniku, hledat nejmenší možné úsilí potřebné k dostatečnému pohybu hlavy, abychom se mohli účinně nadechnout.

Dobře zvládnuté dýchání umožní spojit všechny prvky radostného a příjemného plavání: uvolněná uvědomělost a jistota, účinné použití celého těla a plynulý záběrový rytmus. Pravidelné procvičování rytmického dýchání jako součásti správného plaveckého způsobu je jednou z cest, jak zlepšit a posílit dýchací ústrojí. Plynulé dýchání v rámci plavání se stane uvolňující a dokonce meditativní aktivitou, která nám pomáhá dobít fyzické a duševní síly a každý den tak můžeme prožívat s obnoveným nadšením a živostí.

Praktické postupy, jak plynule a účinně dýchat naleznete na novém instruktážním dvd O2 v H2O.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.