Plavání jako bojové umění

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Zkusme se na plavání podívat poněkud jiným pohledem, než je většina z nás zvyklá. Plavání není jen vytrvalostní sport, při kterém je rozhodující fyzická kondice. A neplatí zde, že čím lepší máme fyzičku, tím rychleji budeme plavat. Nejprve je důležité naučit se správné technice plavání a teprve poté stávající kondici plně využít. Spíše než k běhu nebo k jízdě na kole bych plavání přirovnal k tenisu nebo golfu, popřípadě k bojovým uměním, jako je Aikido nebo Taj chi.

Při těchto sportech nebo uměních je zvládnutí správné techniky základem a klíčem k lepším výkonům. Například v tenise začínající tenisté nejprve nacvičují základní údery u tréninkové stěny, kde si zkouší forhend a bekhend a učí svůj neurosvalový systém první pohyby. Teprve po určitém tréninku a zvládnutí základních dovedností nastupují na kurt a začínají podávat, hrát z voleje, smečovat. Samozřejmě, je možné vyběhnout na kurt a okamžitě začít hrát. Výsledkem bude ale nekoordinované pobíhání a mlácení raketou ve snaze vrátit míček na druhou stranu. Všichni se při takovéto hře mohou dobře pobavit (nejvíce asi diváci), ale tenis to nebude.

Filozofie bojových umění už vůbec nedovoluje začít cvičit náročné sestavy, aniž by měl adept zvládnuté základní pohyby. Žáci se učí stát ve vyrovnaném postoji, sladit dech s pohybem, vědomě se uvolňovat a soustředit se na prováděné cvičení. S tímto základem pak nacvičují prvky sestavy a postupně směřují k dalším, náročnějším cvikům.

Při plavání je zvládnutí správné techniky kritické, protože se pohybujeme ve vodě, tedy v prostředí pro člověka nepřirozeném. Voda je přibližně 800x hustší než vzduch a pohybovat se tímto médiem je třeba se učit. Nezvládnutá technika pohybu ve vodě odebírá energii a brzdí plavce při plavání. Zkusme tedy plavání brát ne jako trénink sportu, ale jako nácvik umění. Vytrvalostním sportovcům to může znít podivně, protože jsou zvyklí sednout na kolo nebo se rozběhnout a rychlost regulovat podle stupně zátěže. Čím větší snaha, tím vyšší rychlost.

Plavání je ale jiné. Aby fungovala tato rovnice, je třeba plavat ekonomicky ve vyrovnané poloze s co nejmenším odporem vody. Teprve po zvládnutí techniky při velmi pomalém plavání je možné zvyšovat rychlost. Vždy je třeba ale plavat se správnou technikou.

Zkuste při vašem dalším pobytu ve vodě plavat jak nejpomaleji jen dokážete a plně si uvědomujte všechny vaše pohyby. Uvidíte, že vaše rovnováha nebude příliš stabilní a budete se cítit nemotorní. Takto si mnohem více uvědomíte své chyby a můžete se jejich odstranění lépe věnovat. Zjistíte, že největším problémem bude špatná rovnováha těla. Pomalé, uvědomělé a soustředěné plavání vám umožní si chyby uvědomit a pomocí plaveckých cvičení je odstranit. Soustřeďte se na snadnost a lehkost a postupujte krok za krokem. Pak se budete zlepšovat. Veselé kroužení.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.