Úplné ponoření do života - vytrvalý přístup

Autor: Shane A. Eversfield

Pro většinu z nás životní styl vytrvalostního sportovce výrazně přesahuje naše tréninkové jednotky. Po měsících a letech zjišťujeme, že trénink pozvedává další oblasti našeho života. Tento "spojený proces" začíná, když si uvědomíme, jak velký vliv má přístup na kvalitu našich tréninků. S pečlivě vytvořeným přístupem zažíváme plnější využití tréninkového času a toto naplnění nám vydrží i nějaký čas po tréninku. Objevujeme, že duchaplný přístup umožňuje dosahovat vynikajících výkonů bez rizika zranění, nemoci nebo vyhoření.

Co to tedy přístup je? Hlavně se jedná o proces přípravy tréninkové jednotky - správná výživa, plán, který odpovídá našim schopnostem, současné kondici, zdravotnímu stavu, počasí, vhodné oblečení a vybavení.

Kromě těchto měřitelných a hmatatelných prvků se přístup týká i mentální a emocionální přípravy. Vytváření uvědomělého přístupu, který bere v potaz náš fyzický, mentální a emoční stav je klíčový při praktikování jógy, meditace či tai chi. Stejný přístup používají i moderní metodiky vytrvalostních sportů, jako je Chi Running nebo Total Immersion (metoda úplného ponoření). Vytváření uvědomělého přístupu může přeměnit tréninkovou jednotku v životní cvičení - pokračující forma tréninku, která zlepšuje nejen naši sportovní kondici, ale i životní nebo duchovní kondici.

Co tento uvědomělý přístup představuje? Tělesný, duševní a emocionální stav určuje kvalitu našeho přístupu k jakémukoliv úkolu nebo vztahu. Tento stav těla/mysli/srdce před a během tréninku je pravděpodobně nejvýznamnějším faktorem určující kvalitu našeho výkonu. Uvolněné, pružné a citlivé tělo, které je plnohodnotně odpočinuté a vyživené je základem vynikající techniky. Stejně důležitá je pro prvotřídní dovednosti a elegantní pohyb klidná, zvídavá a pozorná mysl a vděčné a radostné srdce. Rozpoznejte vlastnosti těla, mysli a srdce, které nejvíce zlepšují tréninkové a závodní zkušenosti a snažte se je navodit v každém tréninku.

Jako plavecký trenér Total Immersion svým svěřencům nabízím tuto radu: ke každému tréninku přistupujte, jako by to bylo poprvé, co se danou aktivitou zabýváte. Nic nepovažujte za samozřejmé. V buddhizmu se to nazývá "mysl začátečníka". To vám zaručí svěží začátek každého tréninku. Zároveň ke každému tréninku přistupujte, jako by to bylo úplně naposledy, kdy budete mít příležitost - vlastně privilegium - trénink absolvovat.

Privilegium? Vezměte v úvahu toto: méně než jedna desetina procenta světové populace je tolik bohatá, zdravá a politicky a kulturně svobodná, aby si užila příležitostí, které máme jako sportovci. Je to opravdu privilegium trénovat a studovat pohyb jako vytrvalostní sportovci - vychutnat si fyzické, mentální a duchovní výhody, který ten životní styl umožňuje.

Největší hodnotu, kterou mi životní styl triatleta umožňuje, je každodenní vytváření přístupu ke každé tréninkové jednotce. V průběhu let mě tento denní důvěrný vztah při vytváření přístupu k tréninkům inspiroval použít tento přístup ke každému úkolu a každému vztahu v životě. Je to pro mě forma modlitby. Když se mi přístup podaří, jsem zcela zapojený, úplně ponořený a posilněn každou aktivitou. Každý den jsem vděčný za privilegium takto trénovat a žít!

Shane A. Eversfield je trenérem Total Immersion a autorem knihy "Zendurance, A Spiritual Fitness Guide for Endurance Athletes". Můžete navštívit jeho webovou stránku www.zendurance.net.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.