Vize: plavání v příštích deseti letech

Autor: Terry Laughlin

Tipuji, že to bude o tom, jak plavání mění váš mozek.

Plavecká komunita se vždycky zaměřovala na tělesné změny, která zajistí zlepšený výkon. Tělesné změny nejenže můžeme vidět (např. větší, pevnější biceps po týdnech posilování), ale 50 let studia fyziologie prokazují, že trénink pomáhá svalům lépe využít energii, odstraňovat škodliviny a dokonce vytvářet nové sítě krevních cest. To podporuje "autoritativnost" tréninkových teorií, které předepisují řekněme trénink v aerobní nebo anaerobní oblasti.

Naproti tomu pochopení role mysli v tréninkovém procesu je spíše útržkovité. I když trenéři a plavci používali termíny jako svalová paměť, mentální vytrvalost (nebo mentální únava), skutečná činnost mozku byla dlouho zahalena tajemstvím. Články a knihy detailně probírají svalové a oběhové systémy, ale zmínky o mysli jsou téměř nulové.

Naše porozumění činnosti mozku - a dokonce toho, co znamená být člověkem - v posledních deseti letech prudce narostlo. Rozvoj technologií vědcům umožňuje sledovat molekuly, nervové buňky a systémy "mozku při práci" a zjišťovat, jak ovlivňují veškeré lidské chování.

Kognitivní (poznávací) neurovědci (hlavním cílem kognitivní vědy je porozumět tomu, jak probíhá poznávání a myšlení), používající pozitronovou emisní topografii a magnetickou rezonanci, vytvořili mapy mozkové činnosti, která nastává při přemýšlení, řešení problémů a dokonce i emoci. Behaviorální neurovědci (behaviorismus je myšlenkový směr, v jehož centru zájmu stojí chování, jeho pozorování a analýza), kteří využívají elektrody a skanování mozku, v současné době umí detailně sledovat, jak různé oblasti v mozku ovlivňují řízení pohybu.

Z toho vyplývá, že to, co dříve bylo považováno za nesrozumitelné, abstraktní - dokonce metafyzické - je ve skutečnosti hmatatelné, měřitelné a dobře zdokumentované. Způsob, jak plavání může pěstovat mozek je mnohem významnější, než jak pěstuje svaly a cévní systém. Ale ne ledajaké plavání. Svaly a cévní systém můžete ovlivnit jakoukoliv aktivitou. Abychom změnili mozkovou strukturu a funkci, uvážené cvičení je nezbytné.

Co je uvážené cvičení? Není to mechanické, rutinní "odplavání kilometrů". Namísto toho se soustředí na zlepšení tím, že hledá slabá místa nebo chyby v plavání. Nejen v technice, ale i v myšlenkových vzorcích. Jakmile identifikujete omyl, který je třeba dát do pořádku, vymyslíte způsob, jak toho dosáhnout. Pak provádíte pečlivá opakování, dokud není oprava uložena ve svalové paměti. Poté najdete další problém, který je třeba opravit. Příležitost pro zlepšení existuje vždycky. Nazýváme to Kaizen.

Chtěl bych se ve svých článcích soustředit na to, jak plavání může zlepšit činnost a strukturu mozku - a jak to zlepší vaše dovednosti, vytrvalost, rychlost - a zejména radost a požitek.

Zde můžete přidat váš názor nebo komentář.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.