Plavání - zdravá aktivita pro volný čas

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Plavání je jednou z nejpopulárnějších tělesných aktivit. Pokud je prováděno správně, přináší radostný zážitek, který posiluje zdraví a zlepšuje fyzickou kondici. Plaváním se zvyšuje síla, vitalita a pohyblivost celého těla. Nabízí výbornou možnost pro posílení kardiovaskulárního systému a může se stát nástrojem pro zlepšení a udržení celoživotní kondice.

Při plavání jsou namáhány všechny hlavní svalové partie a plaveme-li s mírnou nebo střední intenzitou, pomáháme si udržovat plíce a srdce zdravé. Nejsou zatěžovány klouby, naopak je zlepšována jejich pohyblivost, zejména ramenních, kyčelních a kotníků.

Plaváním můžeme zvýšit úroveň naší fyzické aktivity, čímž zvětšujeme množství energie, kterou spálíme. To je základem všech programů pro redukci váhy. Chceme-li si upravit váhu, plavání mírnou intenzitou v tzv. aerobním režimu (nedochází k hromadění odpadních látek v těle) alespoň 30 minut je výborný prostředek pro odbourávání přebytečných tukových zásob.

Plavání je laskavější k našemu tělu než jiné sporty

Obecně je plavání laskavější k našemu tělu než cvičení prováděná na pevné zemi. Naše tělo je ve vodě přirozeně nadnášeno, což pomáhá vyhnout se přílišnému zatěžování kloubů, které může vést ke zranění. Ve vodě vážíme přibližně 1/10 naší normální váhy a rozsah pohybů u méně zdatného jedince je zde mnohem větší právě proto, že nás voda nadnáší.

Plavání je tedy dobrou volbou pro lidi, kteří chtějí cvičit, ale mohli by mít problémy se cvičeními, která jsou příliš namáhavá. Při plavání si nejenom zacvičíte, ale protože má voda výborný masážní účinek, celé tělo se i krásně uvolní.

Pro koho je plavání vhodné?

Plavání je aktivita, kterou je možno provozovat v každém věku na všech výkonnostních úrovních. Ať už jste začínající plavec, který si zkouší svá první tempa na mělčině nebo profesionál, plavání přináší užitek každému. Důležité je soustředit se na sebe, plavat svou rychlostí a svým tempem, pak budou účinky na zdraví viditelné. Plavat mohou i lidé s artrózou, s bolestmi zad i těhotné.

Pár tipů do bazénu:

  • Pořiďte si plavecké brýle. Chrání vaše oči od chlorované vody a při dýchání do vody nebudete mít strach, protože uvidíte, kam se potápíte.
  • Vezměte si s sebou pantofle. Nejlepší jsou umělohmotné nebo gumové. Zabráníte možné infekci, kterou byste si na nohách mohli odnést. Také nebezpečí uklouznutí a následného zranění je mnohem menší.
  • Antichlorová kosmetika. Pokud vám vadí odér chlóru po plavání, poptejte se po kosmetice, která chlór z těla a z vlasů účinně odstraňuje.
  • Úsměv. Nezapomínejme, že plaveme pro sebe a pro své zdraví. S dobrou náladou a pozitivně naladěnou myslí bude mít plavání pro naše tělo maximální prospěch.

Příště si povíme, jak správně plavat a na co se soustředit, abychom z plavání měli ten nejlepší užitek.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

 

Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu je já, Tomáš Vojtěchovský, na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy.

Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání minikurzu a dalších newsletterů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu.

Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.