Rychlejší zlepšení a radostnější plavání

Jedním z hlavních principů metody úplného ponoření je navrhnout a vytvořit trénink, při kterém intenzivně pracuje mozek. Myšlenkové poznávací procesy nám dávají možnost se učit nové věci a přizpůsobovat se okolnímu prostředí. Nechceme, abychom jeli na autopilota nebo se z plavání stala nezáživná rutina.

Mozek

Tento přístup se při nácviku celého stylu i v tréninku opakovaně osvědčil a vidím rychlé zlepšování a plavci si plavání více užívají.

Buďte přítomní

Ze začátku je vhodné ignorovat, jak rychle plaveme. Když se zaměříme pouze na rychlost a čas, mozek v průběhu plavání nemusí pracovat. Navíc nás to vede soustředit se téměř výhradně na výsledek než na proces.

Namísto zaměření se na rychlost proto doporučuji věnovat pozornost každému záběru. Nejlépe tak, že se zaměříme na počítání záběrů a tzv. uvědomělé plavání, kde se soustředíme na jeden prvek záběru.

Vyzkoušejte třeba to, že odplavete 3x50m a spočítáte si, kolik záběrů na každých 50m potřebujete.

Dost často se zpočátku děje to, že přestanete počítat. Mozek ještě není zvyklý soustavně pracovat. Zkuste to tedy víckrát, než vydržíte počítat celých 50m.

Na tomto příkladě můžeme vidět, jak silná je tendence přepnout na autopilota a nechat mozek potulovat se. Čím více na autopilota jedeme, tím těžší je tento zvyk překonat. Výuka plavání tedy není jen o tom cvičit nové plavecké dovednosti, ale i nacvičovat soustředění.

V předchozím článku Plavecká cvičení - proč vlastně jsme si řekli, že: "Plavecké cvičení je forma nácviku určená ke změně plavecké techniky." A pro dlouhodobé zlepšování a uspokojení z plavání je stejně tak důležité během plavání trénovat soustředění. Pro účinný nácvik a trénink tedy sledujeme:

Tři klíčové principy pro posílení soustředění

  1. Provádějte více, nikoliv delší opakování. Většinu cviků má smysl provádět maximálně 10s. Nejenže je vyšší pravděpodobnost, že si osvojujete správné a účinné dovednosti, ale také trénujete na krátkou dobu se plně soustředit. Nácvik soustředění je stejné důležitý jako nácvik plavání - učí mozek vytrvaleji a soustředěněji pracovat. To využijete v pokročilejších cvičeních nebo při delších plaveckých úsecích.
  2. Soutřeďte se na jednu věc. U většiny cviků je možné si vybrat několik bodů soustředění. Doporučuji ale vybrat si vždy jen jeden a pro ten se snažit danou věc udělat co nejlépe. Postupem času (nejdříve u cvičení, pak celého plavání) těchto několik bodů splyne do jedné samostatné dovednosti.
  3. Vyhodnocujte kvalitu pohybu i soustředění. Po každém cvičení nebo odplavaném úseku vyhodnoťte jak provedený pohyb, tak kvalitu soustředění. To je důležité zejména při nácviku nové dovednosti.

Propojením těla a mysli se dostáváme do stavu plynutí a pohybové meditace. Lepší soustředění tedy vede nejen k rychlejšímu zlepšování, ale i uspokojivějšímu zážitku z plavání.

Obě výuková videa, která jsou přeložená do češtiny (Kraul snadno a O2 v H2O), jsou vytvořena tak, aby zlepšila jak vaše plavání, tak soustředění. Stejně je napsán i ebook, který si volně můžete stáhnout pod článkem.

 

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.