Změna návyků se vyplatí

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Minulý pátek jsem dostal email, který bych s vámi chtěl sdílet. Hodně mě potěšil. Věřím, že potěší a inspiruje i vás.

Email poslal Vláďa Zakouřil a píše o změnách v plavání, které nastaly po nácviku a budování nových plaveckých návyků podle emailového minikurzu Plaveme jako ryba a instruktážního videa Kraul Snadno.

Dejme tedy slovo Vláďovi:

Ještě než se pustím do popisu svých dojmů a postřehů z nového přístupu k plavání, chtěl bych Vám poděkovat za všechny zaslané materiály o plavání. Díky Vám se pro mě plavání stalo pohybem, který mi přináší radost.

K plavání jsem se dostal vlastně náhodou, když jsem před několika lety začal doprovázet dceru na plavecké tréninky. Můj dosavadní vztah k vodě byl, především díky dětství, mírně řečeno odtažitý. A podle toho plavání i dlouhou vypadalo. Při čtení Vašich článků jsem se v textu neomylně nacházel. Každý bazén byl menší čí větší boj o dech, svaly bolely z nezvyklého pohybu, únava při odchodu z bazénu byla značná, ale měl jsem pocit, že pro sebe něco dělám. Postupně, jak si tělo zvyklo, narůstala uplavaná vzdálenost, ale stále spíše formou boje.

I přesto mě plavání celkem bavilo a jak jsem sledoval výkonnost a technické zlepšování dcery, říkal jsem si, že bych na tom měl také zapracovat. Zapátral jsem na internetu a poprvé nahlédl na stránky Totálního plavání. Přečetl jsem články Vaše i ostatních autorů, ale dlouho jsem nedokázal začít s nácvikem.

Tak dlouho, až jsem si zranil rameno a nějaký čas se plavání nemohl věnovat. Zbyl mi tak čas na další čtení článků, na kolo a běhání. Dalším impulsem k zamyšlení nejen nad plaváním byl Váš článek "Jak na první triatlon". Odtud byl k objednání výukového videa jen malý krůček. Omlouvám se za tento dlouhý úvod, chtěl jsem jen ilustrovat svou cestu "do vody".

Začal jsem s nácvikem podle tréninkového videa, článků a publikace Kraul snadno. Záhy jsem zjistil, že předělat návyky nebude jednoduché, pohybová paměť se ukázala silná. Zlomovým okamžikem byl pro mne pocit rovnováhy při splývání. Těžko se mi popisují pocity, ale ten první po dosažení rovnováhy byl pocit, jako bych se klouzal po vrstvě vody.

Najednou jsem zjistil, že se vodou dá "jet" hladce. Toto zjištění mě tak nějak uklidnilo a potlačilo získaný respekt z vody. Pohyb ve vodě jsem si začal víc užívat a přibyl i počet minut, které ve vodě trávím. Zatím pokračuji s nácvikem v jednotlivých krocích a přestože nemám techniku zdaleka zvládnutou a zažitou, jsem již teď schopen plavat daleko delší úseky s výrazně menší námahou.

Ptal jste se, co je pro mne při nácviku nejtěžší. Tím úplně nejtěžším je asi celková změna pohybových návyků a vědomé udržování správné polohy jednotlivých částí těla. Ze všech cvičení je pro mne nejobtížnější udržení rovnováhy ve Sladkém bodě, hlavně při otočení "vanilkovým" ramenem z vody. S tím souvisí i problémy s nádechem na této straně.

Také mi dělá potíže udržet bruslařskou polohu v pohybu, hlavně správnou polohu ruky mírně dole a v prodloužení. Ruku nechávám buď příliš nahoře, nebo naopak příliš brzy padá dolů, do záběru. Při cvičení jsme také zjistil, že je dobré, pokud někdo alespoň část cvičení sleduje a chyby, které vidí, mi popíše.

Tolik mé dosavadní postřehy.

Se srdečným pozdravem Vláďa Zakouřil

A co vy, pustíte se také do akce? Začít můžete podle emailového minikurzu Plaveme jako ryba (viz níže) nebo s instruktážním videem Kraul Snadno.

 

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.