Jak zpívání může pomoci vašemu plavání

Autoři: Dana Houdková a Tomáš Vojtěchovský

Zpěv provázel člověka od nepaměti. Měla by to být pro každého z nás stejně přirozená součást života, jako třeba sebevzdělávání nebo pohyb.

Na to, abyste dobře plavali, zpívat nemusíte. Ale pokud vám zpěv přináší radost, můžete podobné principy použít i při plavání.

Co mají společného:

  • Uvolněnost a radost – Jak plavání, tak zpívání jsou fyzické aktivity, které mohou přinášet radostný a osvěžující zážitek. Když nejsme uvolnění tělesně nebo duševně a zpíváme moc silově, vytrácí se to podstatné – radost, lehkost a dobrá nálada. Písnička je pak „hrubá“ a posluchač to vycítí. Jestliže použijeme nadměrnou sílu při plavání, také to nebude ono – zvýšené úsilí se projeví větším odporem vody a namísto rychlejšího plavání se objeví únava, boj a zpomalení. Plavme proto co nejuvolněněji a sílu aplikujme jen tolik, aby nás to povzbuzovalo, zrychlovalo a nevyčerpávalo.
  • Rozcvičení – Každá pěvecká zkouška začíná rozcvičením hlasivek, plic, bránice a hrudi. I před každým koncertem se pěvci velmi pečlivě rozezpívávají, zařazují dechová, pěvecká a protahovací cvičení, aby byli pro své vystoupení co nejlépe připraveni. Stejný přístup doporučuji pro plavání. Věnujme cca 10-15 minut zahřátí a protažení celého těla. Vhodné jsou krouživé pohyby paží, nohou a trupu nebo pozdrav slunci.
  • Dýchání – Sami zřejmě chápete, že jak při zpívání, tak při plavání je dech velmi důležitý. Když zpíváme a málo se nadechneme nebo špatně s dechem hospodaříme, ke konci verše jsme bez dechu, musíme se nadechnout a plynulost se přeruší. U plavání jsou důsledky špatného dechu ještě markantnější – abychom se nadechli, musíme zrychlit záběr nebo se úplně zastavit a nadechnout. Proto by zejména u začátečníků měl být hlavní důraz kladen na správné dýchání, hlavně na pomalý, plynulý a úplný výdech, který je prováděn nosem.
  • Plynulost a rytmus – Aby píseň správně rytmicky plynula, používají hudebníci metronom, který jim s neměnnou pravidelností udává rytmus celé písně. Čím je pro hudebníky metronom, může být pro plavce Tempo Traineru. Tento elektronický metronom, který je možné nastavovat po setinách sekundy, vás naučí plynulé a rytmické tempo. Pokud Tempo Trainer nepoužíváte, rytmus plavání můžete řídit dýcháním (ovšem ne tak přesně).
  • Zpívat/plavat může každý – Plavání je laskavější k našemu tělu než cvičení prováděná na pevné zemi. Naše tělo je ve vodě přirozeně nadnášeno, což pomáhá vyhnout se přílišnému zatěžování kloubů, které může vést ke zranění. Plavání je tedy dobrou volbou pro lidi, kteří chtějí cvičit, ale mohli by mít problémy se cvičeními, která jsou příliš namáhavá.
  • Soustředění – Když se při zpívání chvilku nesoustředíme, může nám utéct tón, vypadnout text nebo se špatně nadechneme. Posluchač to okamžitě slyší a výsledný dojem z písně je horší. Při plavání chvilkové zaváhání sice nikdo neslyší, ale my to pocítíme – poloha těla je horší, záběr se zkrátí a víc se namáháme a příjemný pocit z pohybu mizí. Snažme se zůstat vždy přítomní a udržovat pozornost na tom, co právě děláme (doporučuji si vybrat jeden, maximálně dva body, na které se soustředíte). To je Kaizen plavání, při kterém je zlepšení téměř nevyhnutelné.
  • Soustředění & uvolnění – zdánlivě protichůdné požadavky. Pokud ale soustředění a zároveň uvolnění udržíme, přichází skvělé okamžiky, kdy nám připadá, že se všechno okolo zastavilo a to, co děláme, poutá veškerou naši pozornost. Můžeme zažít ten báječný pocit, kdy jde vše jakoby samo a opravdové splynutí s vodou (nebo písničkou při zpěvu), při kterém mizí rozdíly mezi námi a vodou.

Dana Houdková je textařka, skladatelka, zpěvačka, a lektorka zpěvu. Více se dozvíte na stránkách www.danahoudkova.cz. Danu můžete kontaktovat na danahoudkova@seznam.cz.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.