Triatlon: Sám sobě trenérem pro plavání bez námahy

Autor:Greg Lyons

Ačkoliv tisíce mil vzdálen od trenéra metody úplné ponoření MUP (z ang Total Immersion), tomuto triatletovi by nevadilo, kdyby se plavání při závodu Ironman prodloužilo třeba dvakrát a zkrátil se běh nebo kolo.

Byl jsem vášnivý plavec přes 15 let, než jsem narazil na knihu od Terryho Laughlina "Total Immersion" ("úplné ponoření"). Jako triatlonista jsem hledal způsob tréninku, který by byl časově i energeticky efektivní. Chtěl jsem překonat svůj plavecký strop při zvýšeném tréninku kola a běhu. A proto jsem se soustředil na plaveckou techniku. Rozpoznal jsem potenciál v MUP a začal se věnovat více efektivitě plavání. Usilovně jsem se prokousával jednotlivými cvičeními a dospěl jsem k bodu, kdy jsem své plavecké návyky změnil od základu. Jediný problém byl, že to vůbec nebylo snadné. Opravdu se to zdálo mnohem tvrdší.

Ačkoliv jsem si byl jist, že něco dělám špatně, byl jsem zklamán, že nemůžu přijít na to, kde dělám chybu. Protože jsem neměl svého trenéra, který by odhalil mé chyby, přestal jsem s cvičením nové techniky. Vrátil jsem se ke svému starému stylu trénování s tím rozdílem, že jsem se snažil používat svých nově nabytých vědomostí. Potom jsem si z internetu objednal novou knihu "Triathlon Swimming Made Easy" a video Volným způsob jednoduše.

Video byla má spása. V knize i na videu bylo logicky a jednoduše (krok za krokem) vysvětleno resp. ukázáno, jak docílit správného stylu. Vůbec se to nedalo srovnat s první knihou, kterou jsem si koupil. Záhy jsem zjistil, jak do sebe vše zapadá. Sledováním videa, kde plavci používali "MUP styl" s lehkostí a vznešeností, jsem nabyl dojmu, že vím, na co se při plavání soustředit. Téměř nepostřehnutelně se ze mě stal excelentní plavec.

MUP triatlonový přípravný program

Po dobu několika týdnů jsem se soustředil pouze na plavecké prvky, kdy jsem opakoval vše znovu a znovu, a snažil jsem se nic nevynechat. Potom jsem začal měnit délku plavání mezi jednotlivými cvičeními, snažil se plavat "tiše" a pomalu a přitom jsem si počítal záběry.

V dalším kroku jsem začal s plaváním celých bazénů (25 m a 50 m). Přitom jsem se snažil pracovat na co nejefektivnějším záběru. Dále jsem začal měnit sílu záběru tak, aby byl skutečně účinný a dynamický. Tento postup vám dá skutečně pocit jistoty, když si uvědomíte svůj potenciál pro "snadnou" rychlost.

Jak se blížil můj první Ironman, zjišťoval jsem, že jsem si nechal příliš málo času na dokončení celého programu. Začal jsem postupně prodlužovat vzdálenosti až na 3000 m. Plaval jsem 100 m intervaly a postupně zkracoval dobu odpočinku mezi intervaly.

Od začátku programu, jsem nikdy neplaval úseky delší než 100 m. Rozhodl jsem se vyzkoušet novou techniku v oceánu. Plaval jsem celou hodinu bez pocitu sebemenšího nepohodlí nebo napětí. Potom jsem sedl na kolo a 100 km jsem ujel bez dříve běžných bolestí krku a ztuhlých ramen. Bingo!

Můj první Ironman byla skvělá zkušenost. Pohodlně jsem zaplaval celou 3,8 km trať, i když se startovalo hromadným startem, který nemám rád a plavání jsem dokončil za 1 hodinu a 14 minut, což bylo mnohem rychlejší než jsem očekával. Navíc jsem se cítil po plavání velmi svěže. Ujel jsem 180 km na kole bez obvyklé ztuhlosti horních svalových partií a nakonec jsem zaběhl jeden ze svých nejlepších maratónů.

Myslím, že tím jsem dostal plavání na Ironmanu tam, kde by mělo být. Ačkoli plavání svou délkou 3,8 km tvoří jen nepatrnou část celkových 220 km, mnoho triatletů spotřebuje spoustu energie, nejen tím, že plavou neefektivně, ale navíc se ve vodě necítí moc příjemně. Po mém prvním Ironmanu, kde jsem plaval TI technikou, by mi vůbec nevadilo, kdyby se plavání dvakrát prodloužilo a zkrátil se třeba běh.

Na závěr bych vám chtěl osobně doporučit video "Plavání volným způsobem", tedy jestli nemáte možnost navštěvovat kurs nebo si zaplatit osobního trenéra MUP techniky. Myslím si také, že lepších a rychlejších výsledků dosáhnete, pokud bude trénovat s partnerem, se kterým se můžete navzájem sledovat a pomáhat si. Samozřejmě, že pokud budete trpěliví a cílevědomí, můžete trénovat sami, jako já. Dá se to zvládnout.

Nejlepší věc na celém MUP programu je to, že vám ukazuje, jak se zlepšit přirozenou cestou. Nesnažte se během plavání dosáhnout co nejmenšího počtu záběrů na bazén (PZB - počet záběrů na bazén). Počet záběrů je dán účinností, kterou získáte tréninkem. Dosažení co nejmenší ztráty energie je klíčový bod, ke kterému směřujete. Vaším cílem je dosažení co nejmenšího PZB bez nadměrné námahy. Když se při tréninku budete držet motta: "Nikdy nedělej nic s námahou", PZB se vám bude postupně snižovat sám, přirozeně bez většího úsilí. Vím, že musím ještě hodně trénovat, ale těším se na každý záběr, který mě čeká .

Grega můžete kontaktovat na overtone@tm.net.my

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

Spam neděláme.
Váš e-mail je v bezpečí.