Jak začít s plaváním - článek na serveru Totální plavání

Jak začít s plaváním

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Nejčastější otázka v průzkumu, který před nedávnem proběhl, byla: Jak a s čím začít? Co dělat, abych se postupně a přirozeně naučil(a) správně plavat?

Začněte doma!

Největším zdrojem napětí pro nové plavce je velmi reálný strach, že se jim voda dostane do nosu nebo do dýchacích cest. Asi už jste si zažili, když se vám voda dostane do nosu. Je to dost nepříjemný pocit. Pro někoho může způsobovat i paniku a proto se snaží držet hlavu co nejvýš, aby nos a pusu udrželi v bezpečné vzdálenosti od vody.

Takhle si ale moc dobře nezaplavete. Bude vás bolet za krkem a plavání vám spíš uškodí, než aby pomohlo se uvolnit a protáhnout tělo.

Nabízím proto jednoduché kroky, které můžete nacvičit i v pohodlí domova. Pomohou vám se při dýchání cítit pohodlně a bezpečně a zajistíte si vzduch, který potřebujete. Zároveň minimalizujete nebezpečí, že vdechnete vodu.

Nacvičujte dýchání do misky

Začněte s miskou naplněnou teplou vodou, jak vidíte na obrázku.

Dýchání do misky

Pokud máte zrcátko, které můžete umístit na dno misky, tak jej tam dejte. Potom vyzkoušejte následující:

  • Ponořte bradu do vody a nechte jí tam. Pak se nadechujte ústy a vydechujte nosem. Pozorujte, jak dech vytváří na hladině vlnky. Pokračujte takto cca 30 sekund, dokud to není téměř meditativní.
  • Dále, nosem a ústy se lehce dotkněte hladiny a nadechujte se skrze koutky vašich úst. V zrcadle sledujte "skvrny" vzniklé v místech, kde se nos a ústa dotýkají vody. Takhle si hrajte asi minutu až dvě.
  • S plaveckými brýlemi ponořte obličej do vody, ústa mějte otevřená, ale nevydechujte. Vnímejte, jak přirozený tlak vzduchu nedovolí vodě natéct do nosu nebo do úst. Když hlavu zvedáte, všimněte si, jak snadno se můžete nadechnout, dokonce i s kapající vodou kolem vašich úst a nosu. V tomto a následujích cvičeních se snažte nadechovat se špičkou nosu dotýkající se vody.
  • Využití celého těla k plavání
  • Opakujte jako výše, ale nyní vydechujte a nosem dělejte bubliny. Sledujte zrcadlo a snažte se bubliny mít malé a klidné. Čím menší a klidnější jsou, tím déle vydržíte vydechovat předtím, než se budete muset nadechnout. Pak toto cvičení opakujte s tím, že bubliny vytváříte pouze ústy.
  • Pokud už zvládnete všechna předcházející cvičení klidně a pohodlně, pokročte k rytmickému dechu. Obličej ponořte do vody a počítejte 4-5x "jednadvacet". Celou dobu vydechujte. Pak hlavu zvedněte, nadechněte se a napočítejte 1x jednadvacet. Hlavu dejte zpět do vody a cvičení opakujte. Zajímavou výzvou je střídat výdech nosem a ústy. Vaším cílem je nadechovat se se spičkou nosu dotýkající se hladiny a s ústy jen nepatrně nad hladinou. Opakujte to, dokud se nenaučíte uvolněný a hladký rytmus.

Jaké to bylo? Dařilo se vám dýchat do vody a zároveň zůstat uvolnění a klidní? Cvičení doporučuji několikrát zopakovat, aby pro vás hlava ve vodě byla naprosto v pohodě.

Toto je první krok, jak začít s plaváním, pokud vůbec neplavete. Až půjdete do bazénu, pomůže vám to být ve vodě s jistotou a vědomím, že máte vše pod kontrolou.

Právě připravuji nový video trénink pro neplavce, nejisté plavce a věčné začátečníky. Bude hotový v průběhu prosince. Pokud chcete být informováni, až bude k dostání, zaregistrujte si email níže. Jakmile trénink bude, dám vám vědět.

A jestliže už jste zkušení plavci, tak na tuto stránku pošlete svoje kamarády a přátele, kteří neví, jak na plavání nebo třeba ještě nenašli odvahu se do plavání pustit.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

 

Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu je já, Tomáš Vojtěchovský, na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy.

Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání minikurzu a dalších newsletterů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu.

Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.