Tradiční kraul - proč je (téměř) vše špatně - článek na serveru Totální plavání

Tradiční kraul - proč je (téměř) vše špatně

Autor: Tomáš Vojtěchovský

Před pár dny jsem na internetu našel článek, jak se tradičním způsobem učí kraul. Chtěl bych tradiční postup projít a ukazát, co je z mého pohledu špatně a proč. Pozn: Obrázky převzaty z původního článku.

Fáze 1: splývavá poloha

Splývavá poloha je základ, s tím souhlasím. Proč ale s destičkou?

none

Deska vytahuje ruce nad hladinu, což způsobuje, že nám nohy rychleji klesají. Lepší je splývat bez desky s rukama na šířku ramen mírně zanořenýma pod hladinou.

none

Nohy se tak lépe udrží u hladiny a máme víc času si zažít splývavou polohu.

Fáze 2: kraulové nohy

none

To je cvičení, při kterém se budete hodně dřít, většinou se nikam nebudete posouvat (maximálně ke dnu bazénu...) a navíc je zbytečné. Při kraulu kopat skoro nemusíte a nikdy nekopete ve svislé poloze na břiše. Při kraulu jste mírně natočeni na boku a to kop dost výrazně ovlivní.

Místo toho kop doporučuji nacvičovat v poloze, kdy je tělo mírně natočeno (viz. obrázek).

none

Nacvičujeme tu polohu, ve které chceme být během celého kraulu.

Fáze 3: ruce a dýchání do strany

Teď se jednou rukou pusťte destičky, připažte ji k tělu a zároveň se během tohoto pohybu nadechněte do strany, a to tak, že se otočíte za rukou, kterou hýbete, a zároveň hlavu lehce opřete o druhou ruku, kterou stále držíte destičku. Pak vydechněte do vody a během toho vraťte ruku, kterou jste hýbali, spodem zpátky na destičku.

none

Pokud ve vodě chcete zažít peklo a otestovat, kolik bazénové vody jste schopni vypít, pak si tohle cvičení nenechte ujít.

Pohyb ruky pod hladinou vám bude hrnout vodu do obličeje, takže budete mít dost starostí s neustálým vykašláváním vody a na to, jak koordinovat další pohyby, nebudete mít kapacitu.

Místo této fáze nic není, to prostě nedělejte.

Fáze 4: kraulový záběr

none

Tohle je to, co dělá klasiku klasikou. Ruce hrabou a nohy kopou, aby tělo táhly dopředu. Trup je pasivní. Tzv. dobíhačka vůbec neumožní se vodou sklouznout.

Místo toho je lepší se naučit zkoordinovat ruce a celé tělo, abyste se vodou klouzali. Jedno cvičení pro nácvik tu:

Fáze 5: nádech na druhý záběr

Fáze 6: nádech na třetí záběr

A je to tu - odhazujete destičku a pouštíte se do celého kraulu. Na jednu stranu vás to osvobodilo a máte více prostoru pro volný pohyb, ale víc jak pár temp většinou nedáte. Je to ukrutná dřina, skoro se nehýbete vpřed a po chvíli se dusíte. Tak hezky, jako na obrázku, to u vás rozhodně nevypadá.

none

Možná se divíte, jak je možné, že se tak trápíte. Vždyť jste zvládli ruce, nohy, dokonce i dýchání, tak by to mělo jít, ne? Časem se to trochu poskládá dohromady a naučíte se probojovat víc než jen pár temp. Možná uplavete celý bazén. Pak dva, pět, deset. Ale pořád to bude upracovaný a namáhavý (a pomalý) kraul.

Začínal jsem stejně a přesně sem jsem se dostal - nějak to urvat a kilometr jsem za cca 23minut odplácal.

Viděl jsem, že i když poctivě plavu, nijak se vlastně nelepším. Když jsem sledoval elitní plavce, plavali s lehkostí a ladně. Říkal jsem si, že musí existovat způsob, jak se takto naučit plavat.

A opravdu existuje. Na internetu jsem objevil stránky o plavání Terryho Laughlina. Terry se stal mým mentorem a s pomocí jeho materiálů jsem se kraul naučit.

Z toho, co jsem se naučil, jsem vytvořil Minikurz kraulu. Je to video návod, kde vás krok za krokem vedu ke zvládnutí účinného a elegantního kraulu.

Věřím, že pro vás bude užitečný a pomůže zlepšit vaše plavání.

Podívejte se, jak Minikurz kraulu vypadá a pokud ho ještě nemáte, objednejte si ho.

Objednejte si zdarma emailový minikurz

Plaveme jako ryba

  • naučíte se plavat rychleji a s menší námahou
  • objevíte tajemství nejlepších světových plavců
  • získáte zaručený postup pro postupné zlepšování

 

Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu je já, Tomáš Vojtěchovský, na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy.

Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání minikurzu a dalších newsletterů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu.

Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.