Proč mi při plavání klesají nohy?

Jakmile se pustíte do plavání (a je jedno, jestli je to kraul nebo jiný styl), začnou vám klesat nohy. Tak:

  1. Začnete s tím bojovat a
  2. Ptáte se sami sebe, co je se mnou špatně

V tomhle článku si ukážeme, co dělat, abyste byli schopni nohy udržet u hladiny. A ještě než začneme, můžu vás uklidnit – není to o tom víc kopat.

Je naprosto v pořádku, že nohy klesají. Když ve vodě nic neděláme, po chvíli nohy začnou klesat ke dnu.

Jediná část našeho těla, která je ve vodě nadnášená, je hrudník, ve kterém jsou plíce. Zbytek těla má větší hustotu než voda a tak se přirozeně potápí.

Ale tohle se vašemu mozku nelíbí – má pocit, že se topíte a proto proti tomu instinktivně začne bojovat. Děláte všechno možné, abyste zůstali u hladiny. V podstatě se jedná o boj o přežití. Vydáváte velké množství energie, která na dopředný pohyb nemá skoro žádný vliv.

Časem se takto můžete naučit i plavat větší vzdálenosti, ale stále budete plýtvat svou energií, protože:

  1. Víc energie než na dopředný pohyb je spotřebováno na překonání tendence klesat ke dnu a
  2. Schopnost „bojovat s vodou“ je nesmazatelně zapsaná do svalové paměti.

Co tedy s tím? Jak nohy u hladiny udržet?

1. Uvolnění

Instinkt okamžitě začít něco dělat je velmi silný. Protože cítíme, že se potápíme, chceme tomu zabránit.

Jak už jsem ale říkal, je zcela přirozené, že nohy klesají. Je to fyzika – nohy, protože obsahují svaly a kosti, mají větší hustotu než voda a tak klesají ke dnu.

Proto si vyzkoušejte splývat a vnímejte, že nohy začnou klesat. Co nejvíc se do splývání uvolněte a nijak s klesajícíma nohama nebojujte. Možná si všimnete, že když jste uvolnění, nohy neklesají tak rychle a u hladiny se udrží trochu déle.

2. Načasování rukou

Už víte, že jediná část vašeho těla, která je ve vodě přirozeně nadnášená, je hrudník. Když si své tělo představíte jako houpačku s osou na úrovni hrudníku, tak když prodloužíme část před hrudníkem, nohy neklesají tak rychle.

Až půjdete příště do bazénu, vyzkoušejte si splývat s rukama podél těla a s rukama v prodloužení těla.  Uvidíte, že když budete ruce mít v prodloužení těla, nohy začnou klesat později.

Proto i při plavání vždy mějte alespoň jednu ruku v prodloužení těla. Soustřeďte se na správné načasování rukou. To vypadá tak, že vedoucí ruka čeká, než druhou zasunete do vody.

3. Dostatečný impuls k pohonu

Můžete si všimnout, že když jsem uvolněný a mám správné načasování rukou, tak i při relativně nízké rychlosti mi nohy neklesají a přitom nohama skoro vůbec nekopu.

Impuls k pohonu získávám z integrovaného a synchronizovaného pohybu celého těla. Ten se skládá ze čtyřech částí:

  1. Přenos váhy v bocích
  2. Zasouvající se ruka
  3. Úchopová ruka
  4. Kop spodní nohou

Jak už jsem zmiňoval, první je načasování rukou. Jakmile mám ruce připravené, pak v jednu chvíli:

  1. Přenesu váhu horního boku směrem dolů
  2. Zasunu ruku do vody
  3. Připravím si vedoucí ruku tak, aby co nejlépe uchopila vodu a
  4. Kopnu spodní nohou

Když tohle všechno správně udělám, celé tělo se vyšle mohutným impulsem vpřed a krásně se nějaký čas udrží u hladiny. Včetně nohou, které mohou zůstat v klidu a vezou se za vámi. Během této klouzací fáze pak stačí je připravit druhou ruku k zasunutí do vody a zopakovat přenos váhy v bocích, výměnu rukou a kop spodní nohou. To pak opakujete stále dokola, to je celý kraul.

Když si to celé zopakujeme, tak pro účinné plavání, při kterém bez úsilí udržíte nohy u hladiny, je třeba:

  1. Uvolnění
  2. Načasování paží
  3. Impuls k pohonu

Vyzkoušejte a dejte vědět, jak se daří. A pokud potřebujete víc, tak můžete nacvičovat s Minikurzem kraulu. Praktický návod 6 videí, které vás povedou k účinnému a elegantnímu kraulu. Ať to plave.

Tomáš Vojtěchovský
Učím lidi plavat jako ryby - přirozeně, s lehkostí a tak, aby je to bavilo a plavání si užívali.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů